Zo maak je als ondernemer van click & collect een succes

Redactie Baaz
Zo’n driekwart van de Nederlandse winkels is woensdag geopend met een click & collect-systeem om zo gedoseerd ‘gewoon’ open te zijn en klanten te bedienen op locatie. Slechts 22 procent heeft vooralsnog géén plannen om een afhaalloket te beginnen, dat blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie INretail. Dat zijn enorme percentages. De zwaar getroffen detailhandel zal er niet mee gered zijn, maar het geeft hen in elk geval een mogelijkheid om contact met klanten op te bouwen en om producten en diensten te verkopen als je ze niet kunt versturen.

Voor de klant in de buurt is het voordelig, want die betaalt geen verzendkosten en kan de bestelling dezelfde dag in huis hebben. Voor het midden- en kleinbedrijf liggen er wat valkuilen op de loer, maar die zijn te omzeilen. Bram Streefkerk, Principal, Portfolio & Integration M&A bij softwarebedrijf Exact geeft vijf tips hoe je als ondernemer je winkel klaar maakt voor click & collect. 

1. Stel een minimum aankoopbedrag in

Het is redelijk om een minimumbedrag per bestelling in te stellen. De timeslots voor afhalen zijn immers kostbare kwartiertjes en het klaarzetten van een bestelling kost tijd. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat het drukker wordt en dat je extra personeel in moet zetten om de rijen in goede banen te leiden. Met deze temperaturen wil je überhaupt geen rijenvorming. Leg de lat dus iets hoger en ga zo voor een hoger rendement.

2. Maak een selectie van producten

Voor winkeliers die tot deze week nog geen webshop hadden, een tip voor de gemoedsrust: probeer niet om alle tweeduizend producten in het magazijn te fotograferen, in te voeren in het systeem en van prijzen te voorzien. Begin eens met een top-40 bestverkochte artikelen of producten die inspelen op het winterse weer. Dat is ook ideaal voor de bevoorrading van de winkel.

3. Zorg voor een nauwkeurig systeem

Nu je eindelijk ‘open’ mag, wil je ook echt dat contact met de klant - en niet urenlang Excel-sheets koppelen en bestuderen. Tegelijkertijd verwachten klanten ook online real-time informatie over beschikbaarheid. Daarvoor is het belangrijk dat je webshop en het magazijn digitaal met elkaar in contact staan. Dit kan tegenwoordig met slimme ERP-systemen en apps waarmee je snel en simpel voorraadtellingen uitvoert. Kies bijvoorbeeld voor een app die ook gelijk orders kan picken. Dat bespaart je papier, fouten en tijd en het levert je tevreden klanten op.

4. Zet je winkel in de etalage

Funshoppen mag niet, maar wanneer het straks weer mag, stromen de winkelstraten ongetwijfeld vol. Nu is het perfecte moment om daar al op voor te sorteren door extra aandacht te besteden aan een memorabele etalage, bijvoorbeeld met items die je klanten later misschien willen aanschaffen. Maak het contactmoment met de klant onvergetelijk, zodat ze na de lockdown linea recta je winkel binnensluipen. Een mok thee of koffie tijdens het wachten op de bestelling, doet ook wonderen.

5. Bevind je niet op glad ijs

Het zal je niet ontgaan zijn dat wegen, stoepen en parkeerplaatsen ondergesneeuwd zijn afgelopen week. Zorg ervoor dat het afhalen bij je winkel gladjes verloopt, maar zonder ongelukken. Pak die sneeuwschep, steek een ruime ingang weg én vergeet niet een aparte uitgang te maken. Gooi de sneeuw niet in de goot, want het smeltwater moet wel afgevoerd kunnen worden. Met een harde bezem veeg je de korrelsneeuw weg. Strooizout is ook een optie, maar dat is weer minder goed voor de bodem.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie