Zo lanceer je een product binnen een week

Zo lanceer je een product binnen een week

Redactie Baaz
Een product lanceren hoeft helemaal niet zo’n tijdrovende klus te zijn als je denkt. Sterker nog: je kunt het hele proces – van idee tot lancering - zelfs binnen een week doen. Mission impossible? Baaz legt uit hoe je een bliksemlancering bolwerkt.

1. Bedenk een steengoede naam

Regel nummer één: je naam moet gedenkwaardig, brandable en beschikbaar zijn. Vooral laatstgenoemde is onontbeerlijk. Je kunt nog zoiets fraais hebben bedacht, het is broodnodig dat de naam op z’n minst nog vrij is om je website of social mediakanalen – op z’n minst Facebook, Twitter en Instagram – vast te leggen.

2. Praat met potentiële fabrikanten

Bij zo’n krappe deadline kun je niet zonder een fabrikant die ruim op tijd levert. Goede communicatie is daarbij de sleutel tot succes. Houd met meerdere fabrikanten een verkennend gesprek. Daarin kun je proeven of ze het verzoek volledig begrijpen en snel kunnen handelen. Als de productie vertraging oploopt zou je merk onherstelbare schade op kunnen lopen. 

3. Maak een logo en website

Zodra een vruchtbaar idee te binnen schiet, zouden grafisch designers al met een logo aan de slag moeten gaan. Ondertussen kun je nadenken over het framework van je website. Het design zou idealiter klaar moeten zijn in een paar dagen. Dat klinkt wellicht onmogelijk, maar houd in gedachten dat het (nog) niet perfect hoeft te zijn. In een later stadium heb je tijd om alles te polijsten.

4. Zet je website live

Zonder dat je het product nog maar in voorraad hebt, kun je de website al live zetten. Alle eerste bezoekers en conversies leveren namelijk informatie van onschatbare waarde op. Die gegevens kun je gebruiken voor het verbeteren van de gebruikerservaring en conversion rate. Het is verleidelijk om te wachten met het lanceren van je website totdat je er helemaal tevreden over bent, maar de waarheid is dat het nooit perfect wordt. 

5. Verzin een plan om te adverteren

Hoogstwaarschijnlijk heb je in de beginfase te kampen met een beperkt budget, dus je moet je advertentieplannen goed van te voren uitstippelen. Kies een paar betrouwbare kanalen uit en maak daar gretig gebruik van voordat je naar andere bronnen uitbreidt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie