Zo groeide deze startup in 15 maanden naar 5 miljoen jaarlijkse omzet zonder investeringen

Zo groeide deze startup in 15 maanden naar 5 miljoen jaarlijkse omzet zonder investeringen

Redactie Baaz

Expandi is een Nederlandse startup die het voor bedrijven makkelijker maakt om in contact te komen met nieuwe klanten via LinkedIn. Het bedrijf groeide in 15 maanden van 0 euro naar een jaarlijkse omzet van 5,3 miljoen dollar. Stefan Smulders, CEO van Expandi, vertelt in dit artikel hoe hij dat aanpakte en deelt zeven tips voor ondernemers.

“Als ondernemer weet ik hoe lastig het is om je bedrijf op te schalen. Je krijgt altijd te maken met bepaalde uitdagingen: hoe vind je de eerste gebruikers, hoe krijg je waardevolle feedback op je product en hoeveel werk moet je nog zelf doen? Er is niets leuker, spannender en gaver dan het laten groeien van je onderneming. Deze zeven tips helpen ondernemers om dat nog sneller te realiseren”, aldus Smulders.

1: Verspreid je content slim 

We deelden niet zomaar content, maar tactieken die we persoonlijk hadden getest. Die artikelen deelden we op Quora, LinkedIn-posts, Growthhackers, IndieHackers en Facebook-groepen. Er is sindsdien veel over ons gepubliceerd, waaronder verschillende artikelen op Forbes.

2: Bouw een community 

Om een product te blijven verbeteren, moet je voortdurend communiceren met gebruikers. Hoe doe je dat als je honderden klanten hebt? Maak een besloten gemeenschap. Onze community bleek ook te fungeren als ijsbreker tussen onze bestaande- en nieuwe klanten.

3: Vraag influencers om feedback

Als je een goed product wil maken, moet je met honderden gebruikers praten. Influencers kennen de markt heel goed, dus weten ze bijna evenveel als 100 mensen. We probeerden hen niets te verkopen, maar bouwden een relatie op en implementeerden hun feedback in ons product.

4: Luister naar je gebruikers

Baseer je beslissingen op je gebruikers en neem hun feedback bloedserieus. Dat is ook waarom we steeds terug blijven komen op productvalidatie. Andere mensen wijzen je vaak op dingen die je zelf over het hoofd ziet of gewoon niet zo belangrijk vindt.

5: Team, team en TEAM. 

Vanaf het begin hebben we een sterk team neergezet. We ontdekten wel dat iemand moet passen bij het bedrijf en dat ze de visie moeten delen. Dat is soms nog belangrijker dan iemands expertise.

6: Toewijding. 

Het klinkt afgezaagd, maar zonder toewijding kom je nergens. Mijn co-founder en ik staken alles wat we hadden in Expandi. Ik stopte met roken en sport nu elke dag. Durf helemaal te gaan voor je onderneming.

7: Automatisering. 

Steeds meer mensen kiezen ervoor om zaken te automatiseren. Dat is niet zonder reden: het zorgt ervoor dat je nog meer gedaan krijgt. Vraag jezelf af: welk werk kan ik automatiseren? Zo groeit je bedrijf nog sneller.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie