Zo faciliteer je de mobiele medewerker

Zo faciliteer je de mobiele medewerker

Redactie Baaz

Voorafgaand aan de coronacrisis wees onderzoek van Eurostat uit dat Nederland het hoogste aantal mobiele arbeidskrachten van Europa telde. Gemiddeld 13,7 procent van jouw collega’s, medewerkers en partners werkte vanuit huis. Een gigantische stijging ten opzichte van 2008, toen het Europese gemiddelde nog 7,7 procent bedroeg. Logischerwijs is dat percentage momenteel veel hoger. Desalniettemin zijn de cijfers relevant, want op het moment dat Nederland terugkeert naar kantoor, belooft de stijging aan te houden. Zowel nu als in de toekomst is het noodzakelijk om de mobiele medewerker te faciliteren.

De trend is grotendeels te danken aan technologische ontwikkeling. Werken op afstand wordt mogelijk gemaakt door communicatiemiddelen die twintig jaar terug onvoorstelbaar waren. Het werven van talenten voor een select aantal vakgebieden - waaronder marketing, design en copywriting - wordt hierdoor makkelijker. Mits je meebeweegt. 

Voor bedrijven die stilstaan op gebied van communicatie, geldt het tegenovergestelde. Des te meer het aantal flex- en thuiswerkers groeit, des te meer de verwachtingen van medewerkers veranderen. 

Concurrentievoordeel 

Stel dat je in Amsterdam gevestigd bent en een vrijgekomen positie moet zien te vullen. Een bijzonder geschikte en getalenteerde kandidaat doet zich aan. Probleem is dat die kandidaat in Arnhem woont. Dus verwacht je dat diegene verhuist of de reistijd incasseert. Tien jaar terug was dat wellicht een oplossing. Vandaag de dag klopt de kandidaat bij de eerste de beste concurrent aan. Een concurrent die wél meebeweegt met de tijd; wél investeert in communicatietechnologie en flexwerk faciliteert. 

Kosten Onderzoek van Sharp onderstreept het feit dat er tot wel 29 uur per maand geïnvesteerd wordt in het aanschuiven en voeren van vergaderingen. Uitgaand van een gemiddeld jaarsalaris, lopen de kosten op tot € 6.508,- per werknemer per jaar. Dat urenaantal is op twee manieren terug te dringen. 

1. Enerzijds door de tijd die het kost om op locatie aan te schuiven te verminderen. Bijvoorbeeld door Microsoft Teams of Skype for Business uit te rollen, wat vergaderen op afstand mogelijk maakt.

2. Anderzijds door de tijd van de vergadering te verminderen. Het liefst zonder op de inhoud in te leveren. Technische gebreken zijn hierin een risicofactor. Je kan zo veel gesprekspunten voorbereiden als je wilt, maar wanneer een presentatiescherm niet meewerkt, wordt iedere ambitie tot efficiëntie van zijn voetstuk geslagen.

Tijdsvermindering is te bereiken met hardware. De Barco ClickShare-productlijn stelt je in staat om met gemak de schermweergave van een smartphone, laptop of dergelijk device te delen met een tweede weergave. Dat kan een presentatiescherm of UC-programma zijn.

De drie ClickShare-modellen - CX-20, CX-30 en CX-50 - zijn binnen een halve minuut te configureren. Je verbindt draadloos met een output en een input. De output is een presentatiescherm of UC-programma naar wens, bijvoorbeeld Microsoft Teams of Skype for Business. De input kan een smartphone, laptop of dergelijk device zijn. In een ogenblik vertoon je onder andere video’s, PowerPoints en Excelsheets. 

ClickShare staat medewerkers toe om doelgericht te vergaderen, zonder onderbroken te worden door disfunctionele koppelingen en apparatuur. De minuten, kwartieren en uren die daarmee worden gewonnen, tellen op tot gigantische jaarlijkse besparingen. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie