Werknemers zien liever kerstpakketten vol eten dan cadeaubon

MKB
Sterre Hartjes
Het jaarlijkse bedankje voor werknemers komt langzamerhand dichterbij. Een doos gevuld met ragoutbakjes, antipasti en soep in blik blijft erg gewild op de werkvloer. Dit jaar staat het klassieke kerstpakket op één, gevuld met etenswaren van A-merken.

'Het is krap op de arbeidsmarkt, waardoor werkgevers personeel koesteren. Hierdoor wordt er elk jaar meer geïnvesteerd in kerstpakketten', vertelt Julie Oierrié van kerstpakketten.nl tegen Nu.nl. Het bedrijf verwerkt rond de feestdagen ongeveer drieduizend kerstpakketten per dag. 'Op de eerste plaats staat een pakket van € 50,-, gevuld met A-merken zoals Coca Cola en Lay's chips', zegt Oierrié. Dit was ook het best verkopende pakket van 2018.

Kerstpakket MKB

Voornamelijk het MKB investeert in kerstpakketten. Zij geven ongeveer € 45,- uit per pakket. Oierrié stelt dat dat bedrag in de afgelopen vier jaar flink gestegen is. Grotere werkgevers vermoeden dat de werknemers uit het MKB een goed gevuld kerstpakket met kwaliteitsproducten verwachten, in plaats van een uitje met het team of een gadget.

De inhoud

'De Nederlandse traditie van het kerstpakket is nog springlevend', aldus Arjan van de Knegt van PPP, de brancheorganisatie van kerstpakketten. Nederlanders hangen vast aan knusheid en een warm feestgevoel, wat tijdens de feestdagen wordt versterkt. De pakketten zijn zo samengesteld om met het hele gezin rondom de doos te kijken wat er allemaal in zit. Het kerstpakket is een teken van dankbaarheid en waardering. Aan het pakket zit een kleine voorwaarde. Zo moeten de producten in het kerstpakket van goede kwaliteit zijn en moet het een link hebben naar je werk, maar niet een te grote link. Werknemers zien ook graag producten die ze vaker kunnen gebruiken. Een meeneembarbecue wordt daarom niet vaak gewaardeerd.

Duurzame kerstpakketten

Wat minder goed loopt dit jaar zijn vouchers en duurzame pakketten. Met een voucher krijgen werknemers als snel het gevoel dat hun werkgever geen moeite heeft gedaan voor een bedankje. De slechte verkoop van duurzame kerstpakketten komt als een verrassing volgens Oierrié. 'Je zou denken dat veel mensen juist voor een duurzaam pakket kiezen, omdat iedereen tegenwoordig vegetarisch is en wil bijdragen aan een beter milieu. Achteraf kiezen werkgevers toch voor een groter niet-duurzaam pakket', vertelt ze aan Nu.nl.