Wat te doen met een niet goed functionerende werknemer?

Wat te doen met een niet goed functionerende werknemer?

Redactie Baaz

Iedere werkgever wil topwerknemers. Maar wat als iemand niet voldoet? Is ontslag vanwege disfunctioneren mogelijk? Zo ja, hoe doe je dat? Maar eerst: wat betekent 'niet goed functioneren' eigenlijk?

 

Wanneer is sprake van disfunctioneren?

Disfunctioneren kan in velerlei vormen voorkomen.  Hieronder enkele voorbeelden:

Te weinig kennis en vaardigheden: werknemer maakt veel terugkerende fouten en of haalt de gestelde doelen niet. 

Houding en gedrag:  werknemer doet vervelend  naar collega’s en klanten en houdt zich niet aan de bedrijfsregels.

Te weinig inzet: werknemer komt vaak te laat en ‘loopt de kantjes eraf’

Verstoorde arbeidsrelatie: werknemer gaat telkens in discussie met leidinggevende en collega’s en ‘weet het beter’.

Structurele aanpak voor verbetering, het verbetertraject

Wanneer een werknemer niet goed functioneert, is het raadzaam om een gestructureerde aanpak te volgen om te pogen de prestaties van werknemer te verbeteren. Dit omvat meestal de volgende stappen:

Voer een gesprek:  maak werknemer duidelijk wat er misgaat en luister naar zijn kant van het verhaal. Dit gesprek kan leiden tot bewustwording van de problemen en de kans om verbeteringen aan te brengen.

Schriftelijk verbetertraject:  Als het gesprek niet leidt tot verbetering, kan de werkgever een schriftelijk verbetertraject starten met duidelijke verbeterpunten en deadlines. Ook moet worden geduid wat de consequenties zijn als verbetering uitblijft.

Begeleiding en ondersteuning: Help waar nodig via begeleiding, training of andere ondersteuning om de prestaties te verbeteren.

Evaluatie en besluitvorming:  Na de afloop van het verbetertraject wordt de voortgang geëvalueerd. Is er onvoldoende verbetering opgetreden, beslis dan over volgende stappen: het verlengen van het verbetertraject of misschien toch ontslag.

Wanneer mag je iemand ontslaan?

Na een afdoende verbetertraject zonder succes kun je naar de rechter stappen. Uiteraard moet het verzoek aan de rechter goed onderbouwd worden. Aan de hand van concrete voorbeelden moet je  laten zien waar het misgaat en hoe het verbetertraject is verlopen maar tot onvoldoende resultaat heeft geleid.

Een andere route: de vaststellingsovereenkomst

Een gang naar de rechter is niet comfortabel. Werkgevers en werknemers zien daar tegenop. Een rechtsgang vergt tijd en brengt stress en kosten met zich mee.  Veel werkgevers kiezen daarom voor een 'ontslag in overleg'. Je maakt dan afspraken over wanneer iemand vertrekt en een eventuele vergoeding. Dit leg je vast in een vaststellingsovereenkomst.

Tips voor werkgevers

Als werkgever wil je dat je werknemers goed presteren. Als dat onverhoopt niet het geval is, wil je afscheid kunnen nemen van je niet goed functionerende werknemer. Een goed ‘dossier’ is hiervoor (meestal) noodzakelijk.  Zorg dus voor een dossier, waarin het volgende is opgenomen:

  • De verwachtingen waar aan werknemer moet voldoen
  • Prestatiebeoordelingen
  • Gespreksverslagen en feedback
  • Bewijzen van onvoldoende prestaties, houding, gedrag
  • Het verbetertraject en evaluatie daarvan

Conclusie:

Het ontslaan van een niet-goed-functionerende werknemer is niet altijd eenvoudig. Het vereist zorgvuldige planning en naleving van de wettelijke vereisten. Een gestructureerd verbetertraject biedt de werknemer de kans om te verbeteren, terwijl het de werkgever in staat stelt om op een rechtmatige manier actie te ondernemen als de prestaties niet voldoende verbeteren. Het is raadzaam om juridisch advies in te winnen om ervoor te zorgen dat de ontslagprocedure in overeenstemming is met de  geldende wetten en regels.

Meer info: ontslagspecialist.nl

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie