Wat doet een online marketing bureau?

Wat doet een online marketing bureau?

Redactie Baaz

De term online marketing bureau is niet altijd voor iedereen even duidelijk. Online marketing wordt vaak gezien als iets ontastbaars. Hoe levert online marketing klanten op en hoe kan een online marketing bureau daar bij helpen? Er zijn allerlei soorten strategieën en kanalen om producten en diensten op het internet onder de aandacht te brengen. In dit artikel bekijken we wat online marketing is en wat de taken van een online marketing bureau zijn.

Traditionele marketing en online marketing, wat is het verschil?

Onder traditionele marketing verstaan we offline marketing. Dus het onder de aandacht brengen van producten via offline kanalen zoals advertenties in tijdschriften en kranten, radio- en televisie reclame etc. Onder online marketing verstaan we het inzetten van marketingstrategieën via het internet. Bijvoorbeeld door het gebruik van social media, SEO, en online-advertenties. Het grootste voordeel van online marketing vergeleken met marketing via traditionele kanalen is dat online marketing veel beter meetbaar is. Het is dus veel makkelijker om de effecten ervan in kaart te brengen. Je kunt precies zien uit welk kanaal en uit welke online-marketingcampagne welke resultaten zijn gekomen. 

Wat is het doel van een online marketing bureau?

Het belangrijkste doel van een online marketing bureau is het vergroten van de vindbaarheid van jouw product of dienst. Hierdoor zul je meer verkopen. Eerst wordt er een strategie bepaald en gekeken welke kanalen zullen worden ingezet. Welke kanalen dit zullen zijn hangt vooral af van het soort product of dienst. Hieronder zullen we bekijken welke kanalen ingezet kunnen worden om de vindbaarheid van een product of dienst te vergroten.

Het in de markt zetten van je product

Een van de dingen waar een online marketing bureau je goed mee kan helpen is je helpen bij het onderscheiden van je product of dienst ten opzichte van dezelfde producten van concurrenten. Een online marketing bureau helpt je na te denken over de USP’s van je product en hoe je deze het beste kunt belichten op bijvoorbeeld je website en hoe je deze het beste kunt inzetten bij online marketingcampagnes.

Search Engine Advertising

Bij Search Engine Advertising, afgekort SEA, gaat het om betaald adverteren in zoekmachines. Hiervan is Google de belangrijkste. Op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product of dienst en die je zelf kiest, laat Google jouw advertentie zien. Je betaalt per klik. Dat betekent dat je pas betaalt wanneer iemand op de advertentie heeft geklikt. Om SEA goed in te kunnen zetten is het belangrijk om eerst de doelen van de campagne goed te bepalen. Hier helpt het online marketing bureau je mee.

Search Engine Optimization

Bij Search Engine Optimization, afgekort SEO gaat het om het optimaliseren van websites om hoger te scoren in de organische zoekresultaten van Google. SEO heeft een aantal onderdelen. Technische SEO zorgt ervoor dat Google je webpagina goed kan vinden door bepaalde technische instellingen. Bij on-page SEO worden de pagina’s geoptimaliseerd door relevante zoekwoorden te gebruiken. 

Social media

Social media zijn steeds belangrijker geworden en mogen daarom niet ontbreken in de marketingstrategie van een bedrijf. Met social media kun je klanten aan je binden, de discussie aangaan en natuurlijk je product of dienst verkopen. Bij social media is het erg belangrijk dat de juiste strategie gevoerd wordt. Samen met jouw een socialmediastrategie bedenken en uitvoeren is een van de taken van een online marketing bureau.

Redenen om een online marketing bureau in te huren

Doordat een online marketing bureau veel ervaring hebben met het opzetten van marketingstrategieën en campagnes hebben zij een goed beeld van wat je kunt verwachten van het inzetten van online marketing voor jouw product of dienst. Daarnaast werken online marketing bureau’s gestructureerd en volgens een plan. Voer je zelf je online marketing strategie uit dan hoor je vaak dat het bijhouden van social media er bij inschiet of dat er niemand is binnen het bedrijf die precies weet hoe een goed SEO-blog in elkaar zit. Een online marketing bureau kan je dus ontzettend veel werk uit handen nemen. Een ander voordeel is dat de resultaten die het online marketing bureau voor je boekt meetbaar zijn. Je kunt dus precies zien welke inspanningen er zijn verricht en wat daarvan het resultaat is geweest. Als klant heb je bijvoorbeeld toegang tot de Google Analytics account van je website waar je de bezoekersaantallen live kunt zien groeien. Daarnaast rapporteert een online marketing bureau alle resultaten, kijkt hier kritisch naar en stuurt waar nodig bij. 


 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie