Succes als ondernemer valt of staat met een goede vindbaarheid!

Succes als ondernemer valt of staat met een goede vindbaarheid!

Redactie Baaz
Het aantal startende ondernemingen is de afgelopen vier maanden fors gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de detailhandel steeg het aantal starters van juni tot en met september zelfs met 42 procent. De meeste stijging is te zien in het aantal nieuwe webwinkels. Dát stelt het trendrapportage van de Kamer van Koophandel.

Voor de meeste nieuwe ondernemingen, en zeker voor webwinkels, is het de eerste paar jaar hard werken om aan nieuwe klanten te komen. De invulling van je marketing communicatie is tegenwoordig behoorlijk overweldigend. Helemaal met alle online mogelijkheden die alsmaar blijven groeien en veranderen.

Het kiezen voor een grotendeels digitale strategie kan daarentegen wel eens de doorslag geven in het succes van je onderneming. Dat zegt Maarten Vermeulen van Online Marketing Bureau Pingwin. Kijk maar eens naar de onderstaande statistieken.

Het belang van een goede vindbaarheid (SEO)

  • 89% van de consumenten begint het aankoopproces met een zoekmachine. (Bron; Fleishman-Hillard)
  • 94% van al het zoekverkeer in zoekmachines gaat naar websites op de eerste pagina, zie hieronder (Bron; MOZ) 

Kortom, een goede SEO-specialist is misschien wel je beste vriend in de pittige eerste jaren van je onderneming.

Tegelijkertijd krijgt online marketing of SEO, zeker bij startende ondernemers, vaak niet de aandacht, of het budget, dat daarvoor nodig is.

Te weinig tijd, affiniteit… of budget?

De reden voor het gebrek aan focus op online marketing kan verschillend zijn. De volgende oorzaken komen we het meeste tegen.
 

  • De dagelijkse gang van zaken vraagt zodanig veel aandacht in zo’n eerste periode dat er geen tijd is voor zaken als online marketing of SEO.
  • Online marketing is voor veel ondernemers nog vrij abstract en staat ver van het eigen vakgebied waardoor er relatief weinig aandacht voor is.
  • Tot slot kan het natuurlijk ook zijn dat er simpelweg echt geen budget én geen interne capaciteit voor is.

SEO vs SEA

Stel je bent overtuigd én bij machte om te investeren in online marketing. Voor veel ondernemers is SEA dan een verleidelijke keuze. Echter, steeds meer bedrijven beseffen inmiddels de waarde en het belang van een goede vindbaarheid. Daardoor stijgen de Cost Per Click (CPC) in Google Ads elk jaar verder.

Google is de lachende derde, door het model waarbij je moet bieden op advertenties; hoe hoger je bod hoe groter de kans dat jouw advertentie bovenaan staat. Bedrijven bieden meer en meer voor die goede advertentie posities totdat ze er achter komen dat ze hun hele winstmarge uiteindelijk naar Google overmaken.

En daarbij is SEA nog niet eens een duurzame investering in je vindbaarheid.

Het klopt natuurlijk dat SEO ook een lieve duit kost, als je het goed wilt doen. En we hebben zojuist in de statistieken gezien dat je het wel goed móet doen. Want op pagina 2... doe je niet meer mee.

En met SEO gaan de kosten ook nog eens flink voor de baat uit. Omdat je nu eenmaal niet in een paar maanden in de top-10 van Google staat. Aan de andere kant is SEO natuurlijk wel een behoorlijk duurzame investering in je vindbaarheid. Want het optimaliseren van je website en je linkprofiel heeft een blijvend en cumulatief karakter.

Daarbij zie je dat bedrijven die op de juiste manier in SEO investeren, vroeg of laat echte topposities in Google bereiken en daar enorm van profiteren in de vorm van een gigantische bezoekersstroom.

En als dan de propositie ook in orde is, wordt het echt heel leuk.

De ROI van SEO

SEO, mits uitgevoerd door een professionele specialist, betaalt zich vroeg of laat dubbel en dwars terug.

Met een relatief nieuwe site, of een oude die nog niet hoog rankt, heb je minimaal 6-12 maanden nodig voordat je de eerste pagina bereikt.

En op die eerste pagina wordt het pas echt interessant.

Met elke extra stap in de top-10 stijgt het aantal extra bezoekers cumulatief. Dat kun je zien in deze grafiek.

Het artikel vervolgt onderaan deze afbeelding.

Tegelijkertijd is het op de eerste pagina des te lastiger om een plekje omhoog te kruipen. De concurrentie op die eerste pagina is meestal vrij stevig.

In die regionen gaan ook minder bekende en grijpbare ranking factoren een rol spelen zoals; user signals, branding en social presence.

Wat kost een degelijke SEO campagne?

Als eerste geldt in veel gevallen; “If you pay peanuts, you get monkeys”.

Er zijn in deze branche helaas veel partijen die de mooiste resultaten beloven, maar… of ze ook uitkomen. En omdat de concurrentie hoog is, stunten veel van deze partijen met hun tarieven wat ten kosten gaat van het aantal uren en de kwaliteit.

De realiteit is dat SEO en linkbuilding neer komt op:
 

  • Veel ervaring
  • Veel uren analyseren en optimaliseren en
  • Dure SEO-tools

Om er toch iets over te kunnen zeggen; een SEO-budget is afhankelijk van de volgende factoren:
 

  • De (online) concurrentie in de branche
  • Je bereik (lokaal, landelijk of internationaal)
  • Het aantal en welke zoekwoorden (topwoorden of longtails)
  • De uitgangsposities en je ambitie (waar sta je nu en hoe snel wil je omhoog)

Wil je meer weten over SEO? Of wil je een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie