Wat de automotive-industrie van de scootmobiel kan leren

Wat de automotive-industrie van de scootmobiel kan leren

Redactie Baaz
De scootmobiel biedt uitkomst voor een verrassend grote groep Nederlanders. Voor wie om reden van vermoeilijkte mobiliteit nooit in aanraking is gekomen met het vervoermiddel, is de markt uiterst onbelicht. Van een markt valt overigens wel degelijk te spreken. Nederland telt in 2019 meer dan 350.000 actieve modellen. Naar verwachting zijn dat er in 2030 600.000. Uniek is het feit dat bepaalde gebruikers al 40 jaar lang gebruikmaken van elektrische modellen. Deze modellen zijn al 40 jaar lang deel van de norm: des te aanzienlijker wanneer we kijken naar de relatief late opkomst van elektrische automotoren. Aan de voorsprong van de scootmobiel ging de nodige innovatie vooraf.

Allereerst is het niet onze intentie om de ontwerpers van scootmobiels lukraak op te hemelen. Een kleiner, lichter vervoermiddel leent zich logischerwijs stukken beter voor een elektrische motor dan een loodzware patsbak. Een custom scootmobiel kopen beperkt zich dan ook grotendeels tot kiezen tussen variaties op elektrische modellen. Van origine is de scootmobiel immers het vervolg van de elektrische rolstoel. En de eerste modellen die rondom 1954 in Amerika verschenen, deden naar niets meer dan een elektrische rolstoel vermoeden: groot, robuust, statisch en – in alle eerlijkheid – lelijk.

Bijna veertien jaar later verschijnen de eerste commercieel succesvolle modellen, exclusief in de Verenigde Staten en stukken stijlvoller dan de voorgangers. Het gezicht achter dit succes is Allan R. Thieme, wiens motivatie gedreven werd door een persoonlijk probleem. De zogenaamde ‘Amigo’ werd vormgegeven om een ziek, immobiel familielid te ondersteunen. Of Allan het gebruiksgemak van een oplaadbaar, elektrisch voertuig daarbij in gedachten had? Onbekend, maar bijkomstig voordeel of niet: een duurzame, elektrische motor sluit aan bij een passieproject voor een minder gelukkig familielid.

Allan had wel degelijk een keuze. Anno 1954 waren dieselmotoren en dieselbrandstof – in vergelijking met vandaag de dag – lachwekkend goedkoop. Tot acht keer zo goedkoop, om precies te zijn. Tellen we daarbij de relatieve schaarste van elektriciteit op, dan valt er te stellen dat een elektrische motor gelijkmatig, als niet minder handzaam geweest zou zijn voor gebruikers. Toch koos Allan met zijn Amigo, en later via het gelijknamige ‘Amigo Mobility International Inc.’, uitsluitend voor elektrische ontwerpen. Die keuze tekent nog altijd het aanbod.

Aanschaffen

Een scootmobiel kopen? Je bent bijna geheel overgelaten aan elektrische modellen. Met zijn oorspronkelijke ontwerp hielp Allan een ondenkbare hoeveelheid  uitstoot de wereld uit. Vandaag de dag hebben we een beeld van de impact van CO2 dat in 1954 ondenkbaar was. Nog altijd gaat de accutechnologie met reuzensprongen vooruit en maakt de gebruikstijd van een gegeven elektrisch automodel reuzensprongen. Ironisch genoeg kiest markt nog altijd bij voorkeur voor benzine en diesel, ongeacht de veel verbeterde kennis van een modern mens. Fabrikanten gaan maar al te graag met die voorkeur mee. Het is bijna lachwekkend dat er in de Benelux überhaupt nog dieselmotoren worden geleverd, rekening houdend met het aantal laadpalen dat vandaag de dag in Nederland ontpopt en de gebruikstijd die een gegeven moderne autoaccu waarborgt.

Een gelukstreffer of niet: Allan, uitvinder van de eerste commercieel succesvolle scootmobiel, schetst met zijn innovatie een daad waar de automotive-industrie wat van kan leren. Je kan nooit vroeg genoeg beginnen met het geven van het juiste voorbeeld, op de lange termijn bespaar je letterlijk mensenlevens.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie