Waarom je nieuwe mobiliteit niet kunt negeren

Redactie Baaz
Was een goede leaseregeling tot voor kort voldoende om je werknemers tevreden te houden, inmiddels verwachten ze meer van je. Daniel Hanselaar, commercieel manager van leasemaatschappij WagenPlan: 'Medewerkers willen tegenwoordig zelf bepalen hoe ze zakelijk reizen. Met een persoonlijk mobiliteitsbudget geef je ze die vrijheid.'

We zitten midden in de transitie naar nieuwe mobiliteit. Daniel: 'Nieuwe mobiliteit komt er in het kort op neer dat niet de door de werkgever aangeboden vervoersoplossingen zoals de leaseauto, fiets of het OV centraal staan, maar de behoefte van de medewerkers. Deze ontwikkeling wordt aangejaagd door snelle technologische ontwikkelingen en nieuwe inzichten zoals bijvoorbeeld de deeleconomie. Tel daarbij op de overvolle wegen, een groeiend milieubewustzijn, en de dichtslibbende stadscentra en je begrijpt dat we het mobiliteitsvraagstuk wezenlijk anders moeten benaderen.'

Zelf verantwoordelijk

Medewerkers met een mobiliteitsbudget zelf verantwoordelijk maken voor hun zakelijke reizen blijkt een hele effectieve aanpak. Daniel: 'Het mobiliteitsbudget geeft medewerkers de mogelijkheid om zelf de ideale vervoersmix samen te stellen voor hun zakelijke reizen. Staat er een file? Dan neem je de trein en voor het laatste stukje de OV-fiets. Moet je in een uithoek van Nederland zijn? Dan pak je je eigen auto of een deelauto. Kortom: je medewerkers hebben de vrijheid om voor iedere situatie de meest comfortabele vervoersoplossing te kiezen. En wat ze aan het eind van de maand van hun budget overhouden, krijgen ze uitgekeerd als brutoloon. Een mooie stimulans om alleen op pad te gaan als het echt nodig is, wat positief uitpakt voor het milieu. Uiteindelijk leidt deze aanpak tot een grotere medewerkerstevredenheid en in bepaalde gevallen voor minder verplichtingen en een kostenverlaging bij de werkgever.'

Eén aanspreekpunt

Maar hoe regel je dat je medewerkers op een eenvoudige manier van al die vormen van vervoer gebruik kunnen maken? Als werkgever kun je niet met alle OV-aanbieders, deelautoplatforms, taxidiensten en ga zo maar door om de tafel gaan zitten om afspraken te maken. Daniel: 'In het ideale geval heb je één professionele partner voor je zakelijke mobiliteit. En dat wil WagenPlan graag voor je zijn. Daarom werken wij samen met een partner die OV – tram, bus en metro – OV-fiets, Greenwheels en andere autodeelplatforms op één kaart aanbiedt. Aan die kaart is een app gekoppeld die realtime aangeeft hoeveel budget je nog over hebt. Bovendien krijg je als bedrijf overzichtelijke managementinformatie over het reisgedrag van je medewerkers.'

Vooruit kijken bij mobiliteit

Daniel: 'Bij WagenPlan kijken we verder dan onze neus lang is: zo waren we de eerste leasemaatschappij die de volledige CO2-uitstoot van het wagenpark van onze klanten compenseerde. En nu kun je bij ons terecht voor de implementatie van een mobiliteitsbudget. Maar wil je er liever zelf mee aan de slag, dan kun je op onze website gratis een handig e-book downloaden waarin we de zeven stappen beschrijven die je moet zetten voor de succesvolle implementatie van een mobiliteitsbudget.'

Interesse? Ga naar www.wagenplan.nl/mobiliteitsbudget

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie