Waarom het ontslaan van werknemers om te besparen een slecht idee is

Redactie Baaz
In de afgelopen maanden hebben enkele sensationele ontslagen het nieuws gedomineerd. De economische onzekerheid die de wereld doormaakt, leidt onvermijdelijk tot een zoektocht naar bezuinigingen, waarbij vaak als eerste gesneden wordt in de salarissen

Door: Marc Tromp, Business Development Manager, Sastrify

Het terugdringen van het aantal werknemers bij een bedrijf is soms onafwendbaar, maar in de meeste gevallen zijn er betere oplossingen. Wat op het eerste gezicht lijkt op een snelle oplossing, kan uiteindelijk meer problemen opleveren.

Het ontslaan van werknemers is niet zonder de nodige kosten. Het zijn economisch gezien vaak rommelige situaties. Werknemers hebben meestal lange opzegtermijnen of een vaststellingsovereenkomst om het contract met wederzijds goedvinden te beëindigen. Dit kan op de korte termijn leiden tot extra kosten op de balans. Bovendien zal de productiviteit afnemen wanneer werknemers worden ontslagen, omdat de overgebleven werknemers harder moeten werken om het recente verlies op te vangen. Uiteindelijk kunnen de netto bezuinigingen aanzienlijk kleiner uitvallen dan verwacht. 

Het ontslaan van werknemers heeft ook andere interne gevolgen, zoals een lager moreel en een afname van de aantrekkelijkheid voor nieuw talent. Het belangrijkste is echter dat het laten gaan van werknemers de reputatie van een bedrijf kan schaden en daarmee negatieve gevolgen heeft voor de verkoop, klantenbinding en investeringsvermogen op de lange termijn. Nieuws over inkrimping van een bedrijf verspreidt zich vaak snel en massaontslagen komen dan ook vaak in het nieuws. Uit een wereldwijd onderzoek naar 205 massaontslagen bij verschillende automerken bleek dat de verkoop  gemiddeld met 8,7% daalde nadat het nieuws van de ontslagen bekend werd. Meerdere ontslagen na elkaar zijn in het bijzonder schadelijk, omdat het vertrouwen van klanten en investeerders in jouw visie onherstelbaar kan worden beschadigd. Daarom is het verstandig om goed te kijken naar andere opties voordat je werknemers ontslaat.

Controleer alles, niet alleen je personeel

Door je bedrijfsvoering te stroomlijnen, kan geld worden vrijgemaakt zonder mensen daadwerkelijk te laten gaan. Denk hierbij vooral ook aan het gebruik van software abonnementen. Gebruik je deze ten volle? Krijgt je alles wat je nodig hebt van je dienstverleners? Zijn je processen zo efficiënt mogelijk? Dit zijn de vragen die je kan stellen. 

Bij bedrijfssoftware zijn overbestedingen vaak aanwezig. Je begint met het toevoegen van één of twee software pakketten om je bedrijf efficiënter te laten draaien, maar naarmate je groeit, worden steeds meer tools en clouddiensten toegevoegd. Software-as-a-Service (SaaS) wordt door bijna alle bedrijven over de hele wereld gebruikt meer dan 99% van de bedrijven gebruikt ten minste één SaaS-tool in het hedendaagse bedrijfsleven. In 2022 gebruikte de gemiddelde organisatie 96 SaaS- tools, wat volgens Gartner neer komt op naar schatting $675 miljard aan software-uitgaven wereldwijd. 

Een duidelijke inkoopstrategie creëren

Door de huidige tools te evalueren, kan onderscheid worden gemaakt tussen de optionele “nice-to-haves” en essentiële “must-haves”. Er zijn diverse oplossingen beschikbaar die kunnen helpen om SaaS-abonnementen te beheren en de kosten te minimaliseren. Een duidelijk inkoopstrategie en de hulp van een SaaS-inkooppartner kunnen helpen om dubbele tools te verwijderen, schaduw-IT te identificeren en om minder uit te geven aan diensten die essentieel zijn voor het bedrijf. 

Een andere optie is om te communiceren met je dienstverleners. De meeste SaaS-leveranciers willen je helpen om succesvol te zijn, aangezien dit ook in hun belang is. Door contact met hen op te nemen en hen op de hoogte te stellen van eventuele problemen, kunnen ze je misschien helpen op manieren die je niet had voorzien. Bijvoorbeeld, grote bedrijfsmanagementsystemen zoals Salesforce of HubSpot hebben bijna oneindige mogelijkheden. Het kan zelfs zo zijn dat contracten opnieuw onderhandeld kunnen worden om een aanbod te krijgen dat beter aansluit bij de werkelijke behoeften van je bedrijf en tegen de juiste kosten.

Daarnaast, is het verstandig om naar je processen te kijken. Als werknemers tijd besteden aan onnodige taken of als de besluitvormingsprocessen te complex zijn, kan dit leiden tot tijdverspilling. Dit heeft niet alleen invloed op de productiviteit, maar kan ook frustrerend zijn voor werknemers. Door sommige taken te automatiseren met behulp van technische oplossingen en andere processen te stroomlijnen, kun je besparingen realiseren terwijl de werkdruk van werknemers afneemt.

Het is belangrijk om te onthouden dat werknemers je meest waardevolle bezit zijn en het de laatste optie zou moeten zijn om ze te ontslaan.  In plaats daarvan is vaak verstandiger om je bedrijfsvoering en software landschap te evalueren. Hierdoor kunnen snel bezuinigingen worden doorgevoerd zonder dat dit de tevredenheid van werknemers of de reputatie van het bedrijf schaadt.

afbeelding van Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie