Voorkeur voor online shopping blijft groeien - vooral onder jonge generaties

Voorkeur voor online shopping blijft groeien - vooral onder jonge generaties

Redactie Baaz

Uit de laatste cijfers van Klarna’s Shopping Pulse*, gebaseerd op internationaal consumentenonderzoek en eigen Klarna data, blijkt dat de populariteit van online shopping blijft stijgen. De digitale transformatie is door de pandemie sterk versneld en daarna in snel tempo doorgezet. In vergelijking met een jaar geleden is het aandeel Nederlandse shoppers dat de meeste van hun aankopen online doet gestegen tot 30%, een toename van 4%. Vooral shoppers uit Generatie Z (42%) en Millennials (39%) kopen liever online. Verdere innovatie is daarom voor winkeliers belangrijk om zo tegemoet te komen aan de veranderende wensen en voorkeuren van de nieuwe generaties shoppers. Zowel online als op de winkelvloer zelf.

Nederland snelle stijger

In landen als Groot-Brittannië en Zweden is de digitale transformatie nog sneller gegaan dan in Nederland. Daar is shopping online al populairder dan in fysieke winkels. Ook in Nederland zijn we bijna op dit punt aangekomen. Er is nog een minimaal verschil van 1% voorkeur onder Nederlandse shoppers voor instore winkelen: 31% versus 30% online. De rest is neutraal en winkelt liever net zoveel online als in de winkel. Hiermee staat Nederland op de vierde plaats van de 13 landen die meegenomen zijn in de internationale vergelijking van Klarna, de toonaangevende wereldwijde retailbank, betaal- en shoppingdienst. Nederland is wel één van de landen waar de transformatie het snelste gaat. 

Duidelijke verschillen op basis van geslacht en leeftijd

De voorkeur voor online winkelen zien we vooral bij mannen. Van de mannen geeft 35% de voorkeur aan online winkelen, 29% kiest voor winkelen instore. Bij de vrouwen is dit verschil groter: 25% kiest voor online en 33% geeft de voorkeur aan winkelen in fysieke winkels. Categorieën waar zowel mannen als vrouwen meer online winkelen zijn elektronica en entertainment. Verschillen zijn nog groter per generaties: hoe jonger, hoe groter de voorkeur voor online is.

Shopping Pulse, Klarna, onderzoek, online shopping, e-commerce, digitale transformatie

 **De tabel toont de voorkeur van elke generatie in Nederland. De overige bevolking is neutraal en geeft er de voorkeur aan om hun aankopen gelijkmatig te verdelen tussen de winkel en online.

GenZ geeft alleen voor boodschappen nog de voorkeur aan fysieke winkels

Generatie Z is het meest verknocht aan online winkelen. Er is momenteel zelfs nog maar één productcategorie waarvoor Gen Z'ers vooral shoppen in de fysieke winkel de voorkeur geeft en dat is voor de dagelijkse boodschappen: 43% doet dit in de fysieke winkel versus 34% online. Bij babyboomers is dit 76% versus 12%. Andere traditionele instore productcategorieën, zoals huis & tuin (40% winkelt bij voorkeur online, 25% in de winkel) en drogisterij-artikelen (38% meestal online, 19% in de winkel), doen het bij de jongste generatie al beter online.

Wilko Klaassen, Directeur van Klarna in Nederland: “Hoewel online shopping sterk groeit, denkt de meerderheid van de Nederlanders nog steeds dat de algehele winkelervaring in fysieke winkels beter is. Consumenten kunnen meer voordelen van online shopping benoemen, zoals tijdwinst, toegang tot betere prijsvergelijkingen, een grotere keuze en lagere prijzen. Deze vallen voor hen echter uiteindelijk weg bij het voornaamste voordeel van shoppen in fysieke winkels. En dat is voor 81% van de Nederlanders de sociale interactie.”

Klaassen vervolgt: “Dit sentiment zal echter veranderen naarmate digitale innovaties nieuw gedrag en nieuwe voorkeuren stimuleren. Innovatie en disruptie, zowel online als in de winkel zelf, blijven belangrijk voor winkeliers om doelgroepen aan je te verbinden. De inzet van social media en online virtual shopping-evenementen in fysieke winkels zorgen bijvoorbeeld voor meer sociale betrokkenheid, inspiratie en beter geïnformeerde aankoopbeslissingen. Het vergroten van de sociale interactie met webshops, waarbij bijvoorbeeld ook online persoonlijk advies beschikbaar is, kan meer mensen online trekken.”

Klarna’s nieuwste versie van de Shopping Pulse is hier te vinden.

Shopping Pulse, Klarna, onderzoek, online shopping, e-commerce, digitale transformatie

Klarna's Shopping Pulse, die elk kwartaal wordt bijgewerkt, onderzoekt voortdurend veranderende winkelgewoonten in 13 landen op 3 continenten. De laatste update bevat inzichten uit een onderzoek onder 14.114 consumenten (waarvan 1.093 uit Nederland), en Klarna's eigen gegevens van meer dan 400.000 online winkels over de hele wereld.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie