“Voor een softwarebedrijf is innovatie minstens zo belangrijk als groei.”

“Voor een softwarebedrijf is innovatie minstens zo belangrijk als groei.”

Redactie Baaz

Hoe is het in 2023 met Exact gegaan?

“Goed. Ik ben tevreden over de financiële resultaten en onze groeiende familie. Dat hebben we bereikt door te focussen op productinnovatie, klanttevredenheid en een goede werkomgeving. Innovatie is wat mij betreft een sleutelwoord, want voor een softwarebedrijf is innovatie minstens zo belangrijk als groei.”

“Dat wij innovatie serieus nemen, zie je in de kwaliteit van ons cloud-platform. Wij hebben veel geïnvesteerd in cloud en ons platform groeit nu heel hard. Ik ben onder de indruk van de successen die we hiermee boeken. Steeds meer klanten gebruiken onze datacenters voor de administratie van hun boekhouding. Door schaal te bouwen, kun je weer bepaalde investeringen doen.”

Wat zijn jullie innovatieplannen voor 2024?

“Het komende jaar - en de komende jaren - blijven we ons brede portfolio innoveren. We hebben veel aandacht voor verdere ontwikkeling en optimalisatie van onze cloud-gebaseerde totaaloplossing voor accountants. Wat betreft de ondernemers - het MKB - blijven we focussen op het automatiseren van handmatige activiteiten en repeterend werk. Met slimme technologie zorgen wij dat zij tijd overhouden die ze in hun bedrijfsvoering kunnen steken.”

“Een voorbeeld van slimme technologie is AI. ChatGPT trok vorig jaar alle aandacht. Bij Exact investeren we al jaren in vergelijkbare technieken. Dat gezegd hebbende, zijn we onder de indruk van het Large Language Model (LLM) dat ChatGPT gebruikt. Wij experimenteren zelf ook met de extra dimensies die LLM toevoegt aan AI. Ik verwacht dat AI zowel op onze producten als de service die we klanten bieden een grote impact gaat hebben.”

Wat zijn belangrijke succesfactoren van Exact?

“Eén van de belangrijkste pilaren van Exact is ons grote ecosysteem met partners. Deze samenwerking en de open architectuur van onze software maakt de totaaloplossing die onze klanten zoeken mogelijk. Wij zijn supertrots op onze partners; of ze zich nu net bij ons aansluiten of al veertig jaar met ons samenwerken. Door het integreren van onze oplossingen, creëren we waarde voor de ondernemers en accountants die met Exact werken.”

“Dankzij het ecosysteem van Exact kunnen partners hun producten en diensten perfect integreren in onze oplossingen.”

Paul Ramakers | Chief Executive Officer | Exact

“Een andere belangrijke factor is dat we de praktische, no-nonsense taal van het MKB spreken. Ondernemers begrijpen hun business zelf het best. Omdat wij ze begrijpen, kunnen wij ze ondersteunen. Dat doen we door taken te automatiseren en door te zorgen dat ze altijd de juiste informatie voorhanden hebben. Dat maakt van ons een bouwsteen voor groei van MKB-bedrijven in Nederland, België en Duitsland.”

Welke rol spelen collega’s hierin en hoe zorgen jullie dat ze bij Exact willen – blijven - werken?

“Om te blijven innoveren, hebben we mensen nodig die gepassioneerd zijn over wat ze doen en die staan voor hun klanten en onze producten. De manier waarop wij werken helpt ons deze mensen te vinden. Wij bieden een mooi carrièrepad met veel mogelijkheden om te ontwikkelen. Mensen die bij ons instromen om sales- en supportfuncties te vervullen zie je groeien. Zij vervullen uiteindelijk allerlei verschillende rollen binnen Exact.”

“Onze werkomgeving speelt een belangrijke rol in dit proces. In een goede werkomgeving voelen mensen zich thuis. Daar is het veilig om jezelf te zijn, kun je openstaan voor anderen en daag je elkaar op een gezonde manier uit. Zo blijf je stappen zetten en ga je groeien. Ik ben daar zelf een goed voorbeeld van. 28 jaar geleden begon ik op de sales-support afdeling van Exact, nu ben ik CEO. Natuurlijk doet de omgeving niet al het werk voor je. Je moet bereid zijn er zelf iets in te stoppen als je er iets uit wilt halen.”

Hoe staat het met de duurzaamheidsplannen van Exact?

“Sinds 2021 hebben we verantwoord ondernemen, waar duurzaamheid een belangrijk onderdeel van is, volledig geïntegreerd in de dagelijkse gang van zaken. Bij Exact staat ‘werken met cijfers’ in het DNA gegrift. We waren het aan onszelf verplicht om onze ambities meetbaar te maken. We houden die meetbare doelstellingen op maand- en kwartaalbasis bij. Ik kan daarom zeggen dat we 95 procent van onze doelstellingen voor 2023 gehaald hebben.”

“Om onze duurzaamheid verder te verbeteren, leggen we in 2024 de lat hoger.”

Paul Ramakers | Chief Executive Officer | Exact

“We hebben veel werk verzet om onze datacenters groener te maken. Dat heeft een serieuze impact. We gaan ook heel bewust met mobiliteit om. We reizen alleen als het echt nodig is, en dan zo veel mogelijk met de trein. Om onze duurzaamheid verder te verbeteren, leggen we in 2024 de lat hoger. Ik verwacht dat we dit jaar nog meer kunnen bereiken als we goed kijken naar onze datacenters en de manier waarop we met het opslaan van onze data omgaan.”

“Daarnaast zijn we als bedrijf en met al onze collega’s maatschappelijke betrokken en actief. Een ander aspect daarvan - waar ik heel trots op ben - zijn onze Giving Back activiteiten. Elke medewerker krijgt drie werkdagen om zich in te zetten voor zijn omgeving. Afgelopen jaar heeft Exact op deze manier zich met meer dan 2.000 activiteiten ingezet voor lokale initiatieven en goede doelen.”

Hoe gaat Exact zijn veertigste verjaardag vieren?

“Exact bestaat dit jaar 40 jaar. Dat gaan we zowel intern als met onze klanten en partners vieren. Met deze mijlpaal laten we zien dat we een partij zijn waarmee je een toekomst op kunt bouwen. Wij brengen al veertig jaar innovatieve oplossingen om bedrijfsvoeringen te optimaliseren, en daar gaan we nog jaren mee door.”

Tot slot, wat is jouw tip voor ondernemers om groei te realiseren?

“Bij Exact hebben we een duidelijke ambitie om te groeien, als bedrijf en mens. Dat geldt voor veel ondernemers. Dat doe je als leidinggevende niet alleen. Zorg voor een goed team om je heen met wie je de richting bepaalt en dat dezelfde taal spreekt. Neem jezelf eens in de zoveel tijd als organisatie eens onder de loep en stel jezelf de juiste vragen; doen we de juiste dingen, op de juiste manier? Bespreek met elkaar wat je wil zijn en waar je naartoe wilt groeien. Daarbij is het van belang om te blijven investeren in innovatie en je mensen, ook als het uitdagende omstandigheden zijn. Ga de toekomst met vertrouwen tegemoet.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie