Volvo Cars geeft medewerkers wereldwijd het recht op gedeeld ouderschap

Volvo Cars geeft medewerkers wereldwijd het recht op gedeeld ouderschap

Redactie Baaz

Volvo Cars geeft zijn meer dan 40.000 medewerkers over de hele wereld, in alle fabrieken en kantoren, vanaf 1 april 2021 het recht op betaald ouderschapsverlof. Het beleid volgt na een pilot voor ouderschapsverlof dat in 2019 in de EMEA-regio geïntroduceerd werd.

Het 'Family Bond'-beleid geeft medewerkers met ten minste één jaar vast dienstverband standaard 24 weken verlof tegen 80 procent van hun salaris. Het beleid geldt voor zowel mannelijke als vrouwelijke medewerkers en het verlof kan op elk moment worden opgenomen binnen de eerste drie jaar van het ouderschap.

"We willen een cultuur creëren die gelijkwaardig ouderschap ondersteunt", zegt Håkan Samuelsson, Chief Executive bij Volvo Cars Corporation. "Wanneer ouders worden ondersteund om werk en gezin in balans te brengen, helpt dat de genderkloof te dichten en kan iedereen zich richten op zijn of haar carrière. We zijn altijd een familie- en mensgericht bedrijf geweest. Met dit ouderschapsverlofbeleid laten we onze waarden zien en beleven, wat ons merk zal versterken."

Dit nieuwe wereldwijde ouderschapsverlof omvat meer dan veel van de bestaande beleidsmaatregelen in de wereld, en het is gericht op alle wettelijk geregistreerde ouders, met inbegrip van adoptie-, pleegzorg- en draagmoederouders, evenals co-ouderschap van koppels van hetzelfde geslacht.



Het wereldwijde beleid van Volvo Cars is geïnspireerd op de nationale wetgeving in Zweden, de thuismarkt van Volvo Cars. Zweden staat wereldwijd bekend om zijn ouderschapsverlofregelingen, die de afgelopen decennia tastbare voordelen hebben opgeleverd voor zowel ouders als kinderen. Het wereldwijde beleid volgt na een pilot voor ouderschapsverlof dat in 2019 in de EMEA-regio geïntroduceerd werd. Hierbij waren 46 procent van alle aanvragers vaders.

"Dit is meer dan een nieuw ouderschapsverlofbeleid voor onze medewerkers – het geeft onze bedrijfscultuur en waarden weer", zegt Hanna Fager, Head of Corporate Functions and HR. "Wij willen het voortouw nemen in deze sector en een nieuwe wereldwijde norm voor mensen stellen. Door onze medewerkers te laten kiezen voor betaald ouderschapsverlof verkleinen we de genderkloof en krijgen we een meer divers personeelsbestand, wat de prestaties stimuleert en ons bedrijf versterkt."

Patricia van Hazendonk, People Experience Director bij Volvo Car Nederland: “De eerste jaren van ouderschap zijn ook de jaren waarin sterke banden worden opgebouwd tussen ouders en kinderen. Emotionele banden die belangrijk zijn voor zowel de ontwikkeling van het gezin als voor het kind. Dit geweldige initiatief is sinds 2019 een pilotproject binnen de EMEA-regio geweest. Onze medewerkers waarderen het enorm dat deze mogelijkheid wordt aangeboden om de gedeelde zorg op zich te kunnen nemen en ik ben er trots op dat het nu een wereldwijde Volvo-standaard is geworden voor alle Volvo-medewerkers over de hele wereld.”

Bij het bestuderen van de resultaten van de pilot kwam het bedrijf erachter dat medewerkers het beleid waardeerden omdat het genderneutraal en aanpasbaar aan persoonlijke behoeften was. De onderzoeken leverden ook belangrijke inzichten op over hoe nog meer medewerkers kunnen worden aangemoedigd om ouderschapsverlof op te nemen en ouderschapsverlof voor beide ouders de nieuwe 'norm' te maken.

Een aantal obstakels dat de opname van ouderschapsverlof belemmert, zijn de bezorgdheid van ouders over de mogelijke impact ervan op hun team, angst voor carrièremogelijkheden op de lange termijn en een culturele mentaliteit over wat er op het werk en thuis van vaders wordt verwacht.

Om het gebruik van het ouderschapsverlof aan te moedigen, heeft Volvo Cars zijn ouderschapsverlofbeleid doeltreffender gecommuniceerd. Door de 24 weken ouderschapsverlof als een voorkeursoptie te presenteren, wil de onderneming een 'default effect' creëren - in wezen is de kans groot dat mensen bij de voorkeursoptie blijven. Dubbelzinnige taal, zoals 'maximaal 24 weken', wordt vermeden omdat we geneigd zijn negatieve uitkomsten te voorspellen als er onzekerheid is.

Met deze tactiek wil Volvo Cars verwarring en culturele barrières uit de weg ruimen en ouders zekerheid bieden.

Om nog duidelijker te maken dat Volvo Cars zich inzet om de kloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen, zal het bedrijf de resultaten van zijn deelname in de loop van de tijd delen, zodat andere bedrijven van de vorderingen kunnen leren.

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie