Victor Muller: 'Dit moet je nooit willen'

Victor Muller: 'Dit moet je nooit willen'

Redactie Baaz

Victor Muller worstelde maandenlang en won uiteindelijk het relatief grote automerk Saab voor zijn relatief kleine Spyker Cars. 'Dit moet je als ondernemer nooit willen', zegt hij tegen Baaz.

De directeur van Spyker Cars als Zeewolde is felbediscussieerd, maar zijn volharding wordt door veel ondernemers geprezen. Het gaat misschien wat te ver om Victor Muller tot role-model van de Nederlandse industrie te bestempelen, maar sommige collega-ondernemers zien in de flamboyante zakenman wel degelijk een bron van inspiratie.

'Pfoe, ik voel me helemaal geen voorbeeld voor andere ondernemers. Ik wil dat helemaal niet zijn', zegt Muller tegen Baaz. Het is dan 23 februari. Muller heeft zichzelf zojuist vol trots tijdens een persconferentie als nieuwe baas van het Zweedse Saab Automobiles gepresenteerd.

Aan maandenlange strubbelingen, uiteenlopende berichtgeving, veel gereken en veel gepraat, is dan voorlopig een eind. Het grote Amerikaanse General Motors doet het Zweedse automerk van de hand aan het relatief kleine Nederlandse Spyker Cars.

Maaiveld

Terwijl de volgende Zweedse televisieploeg wat ongeduldig wacht om de Nederlander apart voor de lens te krijgen (foto), zegt Muller tegen Baaz: 'Ondernemers moeten helemaal niet willen wat ik heb gedaan. Je kunt maar beter niet met je hoofd boven het maaiveld uitsteken.'

Ondanks de blijdschap de koop van Saab succesvol te hebben afgerond, overheerst bij Victor Muller nog duidelijk de vermoeidheid. Nog tijdens de persconferentie wordt Muller door een Zweedse journalist gevraagd of hij nu echt een held is of een gemene slang, waarbij de verslaggever zegt dat dit het gevoel is dat onder het Zweedse volk leeft. De kracht van de vraag lijkt zelfs Muller - die na de openlijke belangstelling van de maanden ervoor wel wat gewend is - te verrassen.

Saab Saabs

De directeur van het nieuwe Saab Spyker Automobiles benadrukt echter dat hij het beste voor heeft met wat veel Zweden nog als vaderlandse trots zien. 

'Saab is nu gered. Saab wordt weer een echt Zweeds bedrijf, op eigen benen dus, en we gaan weer echte Saabs maken, echte "Saab Saabs". Ik hoop dat de Saab-fans massaal weer nieuwe auto's kopen, want zonder hen kunnen we niet leven.'

Muller hoopt volgend jaar 100.000 Saabs te kunnen verkopen. Hij krijgt 400 miljoen euro aan Europese leningen, de Zweedse staat geeft daarop garanties en het meeste geld komt van de banken van Russische investeerder Vladimir Antonov. Muller en Antonov willen zelfs een Saab-fabriek in Rusland, maar hoe die vorm krijgt, is nog onderwerp van discussie. Want uit angst dat er technologie wegvloeit naar Rusland, mag investeerder Antonov de komende zes jaar van General Motors én de Zweedse staat geen directe (deel)eigenaar zijn van Saab Spyker Automobiles.

© 2010 Marcel Burger voor Baaz. Dit artikel is een online-extra op de special over Victor Muller in Baaz 1/2010

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie