Verrijk je contentmarketingstrategie met podcasts
De meeste bedrijven die zich online bevinden weten inmiddels hoe belangrijk een contentmarketingstrategie is. In het brede scala aan typen van content, worden podcasts echter wel eens over het hoofd gezien. Wij leggen uit wat de voordelen van audiocontent zijn.
Het is gemakkelijk
In vergelijking met tekst- en videocontent, is audio een stuk toegankelijker. Gebruikers hoeven namelijk niet te stoppen met wat ze aan het doen zijn om zich compleet op de content te kunnen focussen. Zij kunnen jouw podcasts bijvoorbeeld beluisteren tijdens het autorijden of sporten. Het kost ze dus praktisch gezien geen extra tijd en het maakt hun dagelijkse activiteiten interessanter.
Je vergroot je bereik en publiek
Als je de podcasts op platforms als iTunes plaatst, exposeer je jouw content kosteloos aan duizenden luisteraars. Via de zoekfunctie kan iedereen terechtkomen bij jouw audiocontent, waardoor je dus verder dan je bestaande publiek reikt.
Het is goedkoop en snel
Een podcast kun je in een rap tempo opnemen en is hoe dan ook sneller dan een geschreven tekst of video. Je hebt er behalve een enigszins fatsoenlijke microfoon en een opneemprogramma bovendien verder weinig voor nodig.
Je kunt belangrijke spelers uit de industrie interviewen
Ben je niet zo'n spreker? Bedenk dan dat je niet de gehele podcast aan het woord hoeft te zijn. Nodig experts uit om te praten over een bepaald onderwerp. Dat levert vaak interessante content op voor je publiek: zij kunnen leren van hun expertises, successen en mislukkingen. Verder zitten er nog twee voordelen aan: je voegt experts toe aan je netwerk en wellicht delen zij je podcast weer met hun publiek, waardoor je je bereik vergroot.
Je onderscheidt je van de concurrentie
In de wereld van podcasts is er nog voldoende ruimte voor groei. Het hangt er natuurlijk af in welke branche je opereert, maar de kans is groot dat niet veel concurrentie hetzelfde doet.