Verpakkingen als marketingtool voor je onderneming

Verpakkingen als marketingtool voor je onderneming

Redactie Baaz

Je kunt niet meer om verpakkingen heen. Overal in winkels en supermarkten kom je ze tegen. Ze spelen een prominente rol bij de schappresentatie in supermarkten. Maar ook online worden producten steeds vaker voorzien van een verpakking. Het is immers het visitekaartje van je bedrijf. Het is daarom van belang dat je als ondernemer investeert in een representatieve verpakking.

De huidige marketingmix wordt aangeduid als de 4P’s. Het bestaat uit de factoren: product, prijs, plaats en promotie. Vandaag de dag zouden we hier een vijfde P aan toe kunnen voegen, namelijk de P van ‘Packaging’. Het invullen van de marketingmix zorgt voor de marketingstrategie van een bedrijf. Door de factoren in de juiste combinatie in te zetten, kunnen marketeers een goed marketingplan opstellen en hierdoor het bedrijfsresultaat aanzienlijk verbeteren. 

Product

De eerste P van de marketingmix staat voor product. Het product is het belangrijkste marketinginstrument van een bedrijf. Bij het product wordt zowel een dienst als een fysiek product bedoeld. Het zijn alle factoren die van invloed zijn op het product. Bijvoorbeeld de vormgeving, kwaliteit en eigenschappen. Verplaats je in de klant: wat zijn de behoeften van de klant?

Een product kan worden opgesplitst in het fysieke product, uitgebreide product en het totale product. Bij het fysieke product draait het puur om de functionele en esthetische kenmerken zoals de functie, levensduur en afmetingen. Een televisie koop je bijvoorbeeld voor tijdverdrijf of vermaak. Bij het uitgebreide product gaat het om het fysieke product met toegevoegde eigenschappen zoals service en garantie. Het totaal product met toegevoegde eigenschappen en waarden waar de consument aan hecht. Een product kan na verloop van tijd doorontwikkeld worden naar de wensen en behoeften van de klant of door innovaties. 

Prijs

De tweede P van de marketingmix staat voor prijs. Hierbij draait het om alle factoren die van invloed zijn op de prijs. Hoe gaat een bedrijf om met kortingen? Denk aan introductiekortingen, seizoensgebonden kortingen en staffelkortingen. Maar ook wordt er gekeken naar de prijzen van de concurrentie. Hoe gaat je bedrijf om met prijsstijgingen of -dalingen van concurrenten? Kun je hierop inspelen met je huidige marketingmix? Daarnaast is een prijsstrategie van belang voor een organisatie. Welke prijsstrategie ga je als bedrijf hanteren? Zo kun je bijvoorbeeld een kosten-gebaseerde prijsstelling hanteren. Dit is een prijsstelling die wordt bepaald aan de hand van de kosten van het product.

Plaats

De derde P van de marketingmix staat voor plaats. Het gaat hierbij om alle factoren die van invloed zijn op de verbinding tussen de aanbieder en het product. Het heeft met de locatie te maken. Je kunt hier denken aan het distributiekanaal en de logistieke functies.

Binnen welk gebied ga je het product verkopen? Ga je uitsluitend in een winkel verkopen of online? Maar ook waar het product gemaakt gaat worden en hoe ga je het product hierheen krijgen? De plaats speelt een belangrijke factor in het bepalen wat de vraag naar en de behoefte van je product is.

Promotie

De vierde P in de marketingmix staat voor promotie. Dit zijn alle factoren die van invloed zijn op de communicatie en het bereiken van de doelgroep. Activiteiten die hierbij uitgevoerd kunnen worden zijn bijvoorbeeld reclame, direct marketing en persoonlijke verkoop.

Packaging

De P van Packaging. De verpakking is een steeds belangrijker marketinginstrument. Het kan je merk versterken en voor meer verkoop zorgen. Marketeers zien de ‘P’ van packaging daarom ook steeds meer als de vijfde P.

De ideale verpakking verschilt per product, per doelgroep en is afhankelijk van de context. Houd hiermee rekening bij het samenstellen van je verpakkingsmateriaal.

Het verpakkingsdesign moet niet alleen mooi zijn, maar ook de juiste kleurstelling, materiaal en het gebruiksgemak/ snelheid waarmee de verpakking geopend kan worden, is steeds belangrijker. Daarnaast spelen slimme verpakkingen een steeds belangrijkere rol. Zo kun je een virtuele laag om de verpakking heen creëren, zodat je consumenten van extra informatie kunt voorzien. Duurzaamheid en verpakkingen zijn ook niet meer weg te denken. Zo komt er steeds meer wet- en regelgeving om bijvoorbeeld het gebruik van single use plastics terug te dringen in oceanen. Het is van belang dat je hier als merk over nadenkt. Zo is papier een goede vervanging voor plastic verpakkingen. Welke rol heb jij hierin en op welke manieren kun je als merk zelf een duurzamere verpakkingen ontwikkelen? 

Aan de hand van voorbeelden laten we zien hoe andere bedrijven de verpakking als slimme marketingtool gebruiken.

De televisiedozen van Samsung kunnen worden omgebouwd tot huishoudelijke items

Om de nieuwe verpakkingen bekendheid te geven, organiseerden het Britse lifestylemagazine Dezeen en Samsung een wereldwijde ontwerpwedstrijd. Televisiekopers werden uitgedaagd om zelf creatieve ontwerpen te maken met hun tv-doos. De meest creatieve ideeën werden toegevoegd aan de ontwerphandleiding van Samsung. Naast dat de verpakking een tweede leven krijgt, werkt Samsung zo aan zijn (online) brand awareness op social-mediakanalen.

Amazon brengt verzenddozen tot leven met augmented reality

De e-commercegigant Amazon brengt door middel van augmented reality (AR) hun verzenddozen tot leven. Klanten kunnen gratis de Amazon AR Player-app downloaden. De applicatie is beschikbaar op iOS- en Android-apparaten. Zo konden klanten kennismaken met de harige cast van nieuwe tv-serie op Amazon: The Pack. Het was voor Amazon de uitgelezen kans om te experimenteren met nieuwe digitale mogelijkheden om extra awareness te creëren.

Hier een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=OX9F-Q4QeNk

Het werkt als volgt. Wanneer je de app opent, krijg je de mogelijkheid om een QR-code te scannen waarmee je AR-versie van de 13 honden uit de serie kunt bekijken. De honden blaffen niet alleen, maar volgen ook je blik en je kunt ze zelfs virtueel aaien door op het scherm te tikken. Er is ook een optie waarmee je een foto kunt maken van een vriend die poseert naast een van de vierpotige reality-sterren.

Pakketpret bij Coolblue

Het uitpakken van doos of verpakking wordt weer leuk. Coolblue omschrijft het als ‘pakketpret’. De merkbeleving rondom Coolblue is gigantisch. De kartonnen doos van Coolblue is altijd een hot topic en hierdoor is het shareable gehalte op social media enorm.

Coolblue trekt de identiteit van het bedrijf door in hun verpakkingslijn. Je vindt de bekende humor van Coolblue op de verpakkingen. Zo geven ze tips voor het losmaken van de doos en dagen ze je uit een creatie te maken van de doos en deze op Facebook te plaatsen. Een slimme methode die cross mediaal wordt ingezet om de naamsbekendheid te verhogen. Ze nomineren elke maand een winnaar met de mooiste kartonnendozencreatie en deze plaatsen ze op hun website.

L’Oréal brengt papieren tube op de markt in de cosmeticawereld

L’Oréal heeft in samenwerking met Albéa een duurzame verpakking voor de cosmeticawereld op de markt gebracht. Het is een tube waarvan een groot deel van het plastic wordt vervangen door papier. Het papier dat is gebruikt bestaat uit FSC-gecertificeerd papier. De nieuwe tube gebruikt 45% minder plastic in vergelijking met conventionele tubes. La Roche-Posay is het eerste merk dat de papieren tube nu gebruikt. Het merk is een onderdeel van de L’Oréal Group.

L’Oréal en Albéa hebben de handen ineen geslagen om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Dankzij deze ontwikkeling kan een groot deel van het plastic vervangen worden door een papierachtig materiaal. Het zal een alternatieve verpakking worden voor bepaalde cosmetica verpakkingen.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, tekstschrijver bij Vendrigpackaging.com

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie