Van rommel naar rust: tijd voor een lenteschoonmaak op kantoor
Van rommel naar rust: tijd voor een lenteschoonmaak op kantoor

Van rommel naar rust: tijd voor een lenteschoonmaak op kantoor

Redactie Baaz

Het is weer lente en nu de klok een uur vooruit is gegaan, is het de perfecte tijd voor een grondige lenteschoonmaak op kantoor. Maar waarom is een kantoor brede lenteschoonmaak zo belangrijk? Volgens onderzoek van Libby Sander, professor aan de Bond University in Australië, blijkt dat de rommel op je werkplek invloed heeft op je emoties, gedrag, beslissingen en relaties met anderen [1]. In dit artikel belichten we daarom de voordelen van een opgeruimde werkplek voor werknemers en bespreken we twee efficiënte opruimmethodes, zodat werknemers het voorjaar fris en vol goede moed starten.

Voordelen van een opgeruimde werkplek

Een opgeruimd kantoor doet meer dan alleen het creëren van een nette en georganiseerde werkplek. Het verbetert de productiviteit en het welzijn van werknemers én zorgt voor meer motivatie, creativiteit en inspiratie.

Een ander belangrijk voordeel van een schone werkplek is de vermindering van angst en stressgevoelens. Uit onderzoek blijkt namelijk dat stress en rommel op een bureau een vicieuze cirkel is. Hoe meer stress, hoe meer rommel en rommel geeft juist meer stress [1]. Kortom, opruimen is misschien niet de leukste klus, maar een opgeruimde werkplek zorgt uiteindelijk wél voor rust in je hoofd.

 

Effectieve opruimmethodes

Opruimen kan natuurlijk op verschillende manieren. Hieronder staan twee methodes die kunnen helpen bij het makkelijk én effectief opruimen - en opgeruimd houden - van de werkplek.

 

Marie Kondo

Bij deze methode draait alles om het principe ‘Gebruik je het niet? Gooi of geef het dan weg’. De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo zegt dat het netjes opbergen van spullen slechts de illusie creëert dat een ruimte is opgeruimd. En hoe bepaal je wat je nodig hebt en wat niet? Spullen die je de afgelopen drie maanden niet gebruikt hebt, kunnen gewoon weg.

 

5S methode

De 5S-methode, ook afkomstig uit Japan, richt zich op het creëren van orde en efficiëntie en doorloopt vijf stappen:

  1. Scheiden: Scheid spullen in twee categorieën, nuttig en niet-nuttig en gooi daarna weg wat niet 100% noodzakelijk is.
  2. Sorteren: Ruim de nuttige spullen netjes en gestructureerd op.
  3. Schoonmaken: Maak alles grondig schoon.
  4. Systematiseren: Leg methodes vast voor zorgvuldige, periodieke schoonmaak en leer jezelf nieuwe opgeruimde en schone gewoontes aan.
  5. Standhouden: Controleer regelmatig of je niet in oude (slechte) gewoontes vervalt.

 

Naast dat de lenteschoonmaak een positief effect heeft op het welzijn van werknemers en hun productiviteit, heeft een opgeruimde werkplek ook positief effect op de hygiëne en gezondheid van werknemers. Want een betere hygiëne maakt iedereen een gelukkiger, energieker en gezonder mens [1].

 

Geschreven door Carolien Wesseling, HR Director Benelux, Germany, Nordics, East & South Europe bij Manutan

 

[1] Elsevier, 2019. Psychological perceptions matter: Developing the reactions to the physical work environment scale

[2] Womans Health, 2020. Dit is waarom een opgeruimd bureau je productiever maakt

[3] Manutan, 2022. Tijd om aan je lenteschoonmaak te beginnen!

 

LEES OOK: De beste tips om gefocust te werken

LEES OOK: Voordelen van een opgeruimde werkplek

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie