Van de juiste businesscards tot een zakelijke look: zo presenteer jij jezelf het beste!

Bart Remmers
Als ondernemer – zelfstandig of niet – behoor je je zo goed mogelijk te presenteren aan (potentiële) klanten en opdrachtgevers, wanneer de kans op succes groot moet zijn. Dat is eenvoudiger dan dat het misschien lijkt, zeker wanneer je ons advies ter harte neemt. Met kleine en snelle maatregelen kom je vele stappen verder. En soms kost het wel iets meer moeite, maar met een veelbelovend resultaat.

Stap 1: je visitekaartje als het juiste visitekaartje

Sta je daar tijdens een zakelijke meeting of een netwerkborrel. Je hebt je onderneming, dienst of product staan te pitchen. Dan mag contactinformatie niet ontbreken als opening naar een eventuele volgende stap. Toch? Voor netwerken lijkt een visitekaartje onmisbaar, maar klopt dat wel? Onderneemster Kelly Lovell, CEO van Lovell Corporation, dacht altijd dat haar visitekaartje van onschatbare waarde was. Tot voor kort, zo vertelde ze eerder op Entrepreneur.com.

De meeste visitekaartjes krijgt Kelly als ze een potentiële klant voor de eerste keer ontmoet. Maar voor het maken van een afspraak moet je het e-mailadres en telefoonnummer al hebben. Als je op de juiste plek wilt zijn, heb je ook een adres nodig. En de afspraak is gedoemd te mislukken als je niet weet wat de website van die persoon is. Dus tenzij je per se wilt laten zien dat je goed voorbereid bent, is de toegevoegde waarde van een visitekaartje volgens de CEO nihil.

Val op met je kaartje!

Zelf krijgt Kelly zeer vaak visitekaartjes in haar handen gedrukt. Die maken zelden indruk op de zakenvrouw. Echter, als ze door opvallend kleurgebruik of een fraai design toch benieuwd is naar de persoon achter een visitekaartje, zoekt ze diegene misschien op. Maar daar houdt het dan ook op. Kelly hecht meer waarde aan een goed, zinvol gesprek, en een follow-up via bijvoorbeeld LinkedIn. Hoe mooi je visitekaartje ook is, reken er niet op dat dit voor nieuwe business zorgt. Visitekaartjes zijn volgens de ondernemer niet meer dan een aanvulling op je netwerkskills.

Zorg dus, wanneer je wel een visitekaartje wilt gebruiken, dat je uitdraagt wie jij bent - of wat jouw onderneming te bieden heeft - met behulp van design. Een basic kaartje met daarop alleen contactinformatie, naam en functie is vaak niet afdoende, wil je met jouw kaartje boven de tientallen - of zelfs honderden - andere kaartjes uitsteken.

Hoe dan ook, een visitekaartje is voor de meeste ondernemers nog steeds een absolute must. Goed nieuws: het hoeft niet veel te kosten. En bedenk, gebruik de kaartjes slim. Duw ze niet bij Jan en alleman in de handen. Voordat je een visitekaartje overhandigt is er vaak al een gesprek gevoerd en heb je kunnen peilen of de ander geïnteresseerd is in de service van je bedrijf. Je geeft ze dus ook enkel aan mensen met interesse.

Een persoonlijke gevoel

Zoals Kelly al zei, de vormgeving van het visitekaartje is erg belangrijk. Het logo van je bedrijf moet er uiteraard op staan. Verder moet de vormgeving passen bij het bedrijf. Ben je op zoek naar een zeer zakelijk uiterlijk? Of juist wat losser en speelser? Denk hier goed over na, want mensen hebben vaak direct een beeld van het bedrijf bij het zien van het visitekaartje. Indien je werknemers hebt, voorzie dan ook je werknemers van een persoonlijk visitekaartje. Potentiële klanten weten dan met wie ze gesproken hebben en wie hun aanspreekpunt zal zijn bij het volgende contact. Dit zorgt voor een persoonlijker gevoel dan wanneer enkel de bedrijfsnaam vermeld staat.

Visitekaartjes drukken hoeft helemaal niet duur te zijn.  Bij verschillende aanbieders kun je vaak al honderden kaartjes bestellen voor een zeer lage prijs. Als je je dan bedenkt dat het om zeer gerichte marketing gaat, is het zeer zeker de moeite waard om een voorraadje te bestellen. Het maakt niet uit of je pas begonnen bent met je bedrijf: het is dan zelfs een perfecte manier om je bedrijf op de kaart te zetten.

Stap 2: hoe zie jij er eigenlijk uit?

Laat dit duidelijk zijn:  je hoeft er niet steeds als een personage uit de tv-serie 'Mad Men' uit te zien bij elke borrel, vergadering of andere meeting. Prijzig kostuum, de duurste lederen schoenen en een zijden das. Of een designerjurk van dat exclusieve Italiaanse merk. Leuk, en vooral doen wanneer je dat wilt, maar het is niet elke keer nodig (al zijn er natuurlijk wel momenten dat je net een beetje meer je best moet doen dan een gemiddelde dag) om James Bond of Anna Wintour te spiegelen voor een eenvoudige koffiedate om de hoek.

Daarentegen: zorg ervoor dat je er presentabel uitziet. Geen muf vest; ooit eigendom van je grootvader die er in 1971 in werkte als havenarbeider. Geen afgetrapte sneakers, verwassen T-shirts of kleding met daarop lollig bedoelde teksten en tekeningen. En een decolleté (mannelijk dan wel vrouwelijk) van hier tot aan de rots van Gibraltar? Bewaar dat voor op het terrasje in het weekend!

Wat dan wel? Eerst de vrouw. Als je hoge hakken draagt of een korte rok, dan gaat al snel de roddel dat je daar je positie aan te danken hebt. Maar als je kiest voor een mantelpakje en bescheiden schoenen is het ook niet goed. Wat moet je dragen als je er gewoon goed uit wilt zien én serieus genomen wilt worden om je kwaliteiten? Stylist Bastiaan van Schaik geeft in zijn boek 'Dress to impress' praktische tips voor het kiezen van zakelijke kleding. 

Niet een femme fatale

Bastiaan wijst er op dat de vrouw er zeker niet als een man hoeft uit te zien, maar ga ook niet als een femme fatale naar die belangrijke afspraak. Maak bijvoorbeeld gebruik van een moodboard: welke kledingstukken, kleuren en accessoires passen bij jou als ondernemer? En wat kan je beter laten? Verder is investeren in de juiste gaderobe belangrijk. Betaal liever wat meer voor enkele basics die je bijna overal bij kunt combineren, en vul die aan met minder prijzige stukken zodat je er niet steeds hetzelfde uitziet. Weeg voor een meeting of netwerkmoment ook goed af wat er van je verwacht gaat worden. Wanneer de borrel een racebaan als decor heeft, is een wat meer chique outfit minder nodig dan wanneer een luxe restaurant de place to meet is.

Eigenlijk geldt voor mannen in grote lijnen hetzelfde. Geen hoodies, lollige sokken met stripfiguren, gezondheidssandalen, een nek vol kettingen en gescheurde jeans. Stop een behoorlijk budget in twee of meer nette kostuums of colbertjes, poets je schoenen voordat je de deur uitloopt, haal een kam door je haar en vergeet de extra scheerbeurt niet. We startten dit artikel met de visitekaartjes. Letterlijk van papier. Echter, uiteindelijk ben jijzelf het allerbelangrijkste visitekaartje.

Stap 3: presenteer je ook goed online

Ben je ZZP'er? Zorg dat je online goed te vinden bent. Het eerste wat potentiële opdrachtgevers doen is de naam van een ZZP’er googelen. Recent onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl laat zien dat 9 op de 10 opdrachtgevers de voorkeursselectie sterk laat afhangen van de online gevonden informatie. Een goede eerste online indruk is tegenwoordig dus één van de belangrijkste verkooptools voor een ZZP’er. Maar de meeste zelfstandigen hebben echter geen idee hoe ze hun online indruk kunnen managen. Daarom lanceerde MijnOnlineIDentiteit.nl deze zomer een praktische tool om ZZP’ers hierbij te helpen.

De online background-check naar een ZZP’er begint met het googelen van zijn of haar voor- en achternaam. Het is dus belangrijk dat wanneer een potentiële opdrachtgever googelt, deze juiste en relevante informatie vindt. Dat is best lastig, want zakelijke en privé-informatie lopen vaak door elkaar op het internet.  Daarnaast heeft 64 procent van de Nederlanders een naamgenoot, iemand met dezelfde voor- en achternaam. Hierdoor is het niet altijd duidelijk over wie de informatie gaat. Het is daarom belangrijk voor een ZZP’er om zijn eigen online indruk op basis van zijn naam te managen, omdat dit bepalend kan zijn voor nieuwe opdrachten. 

ZZP’ers willen meer controle over online indruk

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel ZZP’ers aangeven dat ze graag meer controle willen over de zoekresultaten op basis van hun voor- en achternaam. Dit is mogelijk door de eigen voor- en achternaam als domeinnaam op het internet te beschermen, omdat deze hoog scoren in de zoekresultaten. Op dit persoonlijke internetadres kan een ZZP’er zichzelf vervolgens kort en bondig presenteren, laten zien wat hij of zij voor een opdrachtgever kan betekenen en verwijzen naar relevante informatie op het internet, zoals social mediakanalen, portfolio, of een bedrijfswebsite. Dit klinkt simpel, maar voor de meeste ZZP’ers is dit een ingewikkelde en kostbare klus; een eenvoudige tool bestond hier tevens nog niet voor.

Stap 4: geef letterlijk een presentatie of pitch

Dan de meest letterlijke vorm van presenteren. Je stelt jezelf- en je dienst, product en/of onderneming voor aan een groot publiek. Een kleine of grote groep toehoorders. Logisch dat niet iedereen dát het leukste aspect noemt aan presenteren: volgens velen is het een vervelend klusje; een opdracht waar je tegen op ziet.

Geen nood. Ook in dat geval is er hulp en advies voorhanden. Blader bijvoorbeeld eens het boek 'Het Groot ABC voor Blijer Presenteren - Zo word jij een authentiek spreker' door. Presentatie-expert Marjolein Diks geeft - vanuit haar persoonlijke ervaring als verhalenverteller, coach en communicatiedeskundige - tips, tricks en praktische voorbeelden waarmee je direct aan de slag kunt.  Het boek moet sprekers van hun podiumvrees afhelpen. Want wie een eigen presentatiestijl ontwikkelt en een goed verhaal kan vertellen, heeft volgens Marjolein niets te vrezen. 

Pitch perfect

Ga je pitchen voor crowdfunding? Ook hier is de juiste presentatie zeer belangrijk; bedenk wel dat crowdfunden heel veel tijd kost. Vooral als je doelbedrag niet heel hoog is, kun je nog wel eens meer tijd kwijt zijn dan dat het je in euro’s oplevert. De uren vliegen voorbij zonder dat je het doorhebt en voordat je ook nog maar een euro verdient. Dat komt vooral omdat het lang niet genoeg is om je project op een platform te lanceren. Het platform biedt tools, maar jij moet met die tools aan de slag. Crowdfunding- en pitchspecialist Ronald Kleverlaan heeft enkele slimme tips paraat. 

Bedenk ten eerste een goede pitch. Denk goed na over hoe je je project beschrijft zodat het aanspreekt en een urgentiewaarde heeft. Het helpt om een video bij je pitch te plaatsen waarmee je je publiek kennis laat maken met jou en je project. Je kunt zo je passie goed overbrengen en de gunfactor versterken. Kies het model dat je wilt gebruiken: bijvoorbeeld een lening, investering, support of donatie.

Wat is jouw locatie? Bedenk of je een eigen site wilt bouwen of je project op een platform wilt lanceren. Stel een doelbedrag en termijn vast. Zorg dat de verhouding tussen beide in balans is, zodat het een haalbare pitch is. Verder: schrijf een communicatieplan. Bedenk welke doelgroep je wilt bereiken en welke middelen je daarvoor in gaat zetten. Waar zit je crowd en hoe ga je die benaderen? Vergeet ook de offline promotie niet! Een communicatieplan schrijf je voordat je je plan lanceert.
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart