UEFA Women’s EURO 2025 geeft Zwitserse economie een boost, volgens Visa

UEFA Women’s EURO 2025 geeft Zwitserse economie een boost, volgens Visa

Redactie Baaz

Zwitserland staat in juli in het teken van de UEFA Women’s EURO 2025. Niet alleen op het veld wordt gescoord, ook de Zwitserse economie profiteert volop. Volgens nieuwe data van Visa, wereldleider in betalingsverkeer, zorgt het kampioenschap voor een flinke economische impuls. Visa bracht het bestedingsgedrag van consumenten tijdens de eerste week van het toernooi in kaart en vergeleek dit met dezelfde periode vorig jaar.*

Fans trekken massaal naar Zwitserland

De Zwitserse steden zijn gevuld met fans uit alle windstreken. Tijdens de openingsweek kwamen er 12% meer internationale bezoekers naar Zwitserland dan vorig jaar. Vooral het aantal Duitse bezoekers nam sterk toe (bijna +30%), gevolgd door bezoekers uit Polen (+25%), Nederland (+25%), UK (+20%), Italië (+15%) en Frankrijk (+10%). Ook de uitgaven van bezoekers uit alle deelnemende landen groeiden: samen gaven zij 27% meer uit in Zwitserland dan vorig jaar.

Top vijf steden met meeste uitgaven

In de acht Zwitserse speelsteden waar de wedstrijden en toernooiactiviteiten plaatsvinden, is een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal internationale bezoekers en hun uitgaven. Sion (+65%) en Thun (+50%) zagen de grootste stijging in het aantal internationale gasten dat deze steden bezocht. Ook qua groei in uitgaven van internationale bezoekers in deze steden staan beiden bovenaan in de top vijf:

  • Sion (+62%)
  • Thun (+30%)
  • Bern (+17%)
  • Zürich (+11%)
  • Luzern (+10%)

Van restaurants tot retail: deze sectoren profiteren het meest

Niet alleen het voetbal zorgt voor bedrijvigheid; ook sectoren die het fanbezoek compleet maken profiteren. Zo steeg de Zwitserse restaurantomzet met 35%, met uitschieters in Bern (+97%), Luzern (+70%) en Basel (+60%). Daarnaast groeide de omzet in de Zwitserse detailhandel met 30%.

Ook op de weg was de toestroom van fans te merken. Tankstations zagen hun omzet flink stijgen, vooral in Genève (+47%) en Bern (+37%). In Zürich stegen de uitgaven aan openbaar vervoer met 40%. De uitgaven in de entertainmentsector (zoals toeristische attracties, vrijetijdsactiviteiten, etc.) groeiden dankzij feestende fans vooral in Thun (242%) en in Sion (127%).

Deze internationale gasten geven tot nu toe het meest uit

De grootste groei in uitgaven door internationale gasten tijdens de eerste week van het kampioenschap kwam uit Noord- en Oost-Europese landen. Vooral bezoekers uit IJsland gaven meer dan vijf keer zoveel uit als vorig jaar:

  • IJsland (+514%)
  • Zweden (+73%)
  • Polen (+58%)
  • Finland (+48%)
  • Nederland (+46%)

Niet alleen toeristen, ook Zwitserse consumenten trokken hun portemonnee; hun uitgaven stegen met meer dan 20% ten opzichte van vorig jaar.

“De energie van de UEFA Women’s EURO 2025 is overal voelbaar – niet alleen in de stadions, maar in heel Zwitserland. Het is bijzonder om te zien hoe sport mensen samenbrengt en lokale bedrijven laat floreren. Met Visa maken we het fans uit heel Europa makkelijk om veilig en eenvoudig te betalen, zodat zij zich kunnen focussen op wat echt telt: samen genieten van het toernooi”, zegt Jos van de Kerkhof, Country Manager Nederland bij Visa.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie