Tekort aan vrouwelijke autoverkoopadviseurs? Niet als het aan Opel ligt

MVO
Redactie Baaz
De Opel Talent Academy, het eenjarige opleidingstraject van Opel dat geselecteerde kandidaten klaarstoomt tot het vak van verkoopadviseur, is van start gegaan met dertien vrouwelijke kandidaten.

Het trainingsprogramma is het vervolg op de experimentele wervingscampagne Jade, die Opel begin maart van dit jaar lanceerde. Voor de fictieve lifestyle & design-organisatie Jade werden kandidaten gezocht voor de functie verkoopadviseur. De advertentietekst was qua functieomschrijving identiek aan die van de simultaan geplaatste Opel-advertentie. 

Vrouwen in het Opel-dealernetwerk

Het resultaat: de Jade-vacature leverde overwegend vrouwelijke kandidaten op en die van Opel voornamelijk mannelijke. De meest geschikte kandidaten bij de Jade-vacature werden uitgenodigd voor een gesprek, waar toen pas werd onthuld dat het bedrijf waarbij zij solliciteerden niet Jade, maar Opel was. 

De campagne kwam voort uit het feit dat op dat moment slechts 4% van de autoverkopers in het Nederlandse Opel-dealernetwerk vrouw was. En Opel ambieert een organisatie te zijn met een representatieve afspiegeling van de arbeidsmarkt op de werkvloer, waarbij ook tegemoet gekomen wordt aan de veranderende klantbehoefte. Opel wil derhalve graag meebewegen met de veranderingen in de maatschappij, in de automotive branche en met de klanten. 

Kick-off 

Uit het grote aantal sollicitanten en vele gesprekken werden uiteindelijk dertien dames geselecteerd en aangenomen bij dealerbedrijven verspreid door Nederland. Zij volgen het eenjarige opleidingstraject aan de Opel Talent Academy, dat een samenwerking is tussen Opel Nederland en Later Academy. Dit opleidingsinstituut verzorgt het gehele opleidingstraject, inclusief Talent Motivatie Analyse, Virtual Classroom Training, coaching on the job, gezamenlijke terugkomdagen en loopbaanbegeleiding.  

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie