Sunsets: klassiekers van vrouwelijke regisseurs in de openlucht
Zomerse filmavonden bij Eye Filmmuseum
Relaxed met een drankje genieten van een zwoele zomeravond en een bijzondere film? Dat kan ook dit jaar weer bij de openluchtvoorstellingen van Eye Filmmuseum. Bij zonsondergang kun je in augustus in de buitenlucht kijken naar de mooiste films van vrouwelijke regisseurs als Agnès Varda, Věra Chytilová en Jennie Livingston.
Sunsets, 23 – 27 augustus, park naast Eye, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/sunsets
Still uit 90s komedie Clueless, met actrices Alicia Silverstone (l) en Stacey Dash.
Sunsets vertoont deze zomer de klassiekers Paris Is Burning (Jennie Livingston, VS, 1990), Clueless (Amy Heckerling, VS, 1995), Cléo de 5 à 7 (Agnès Varda, FR, 1962), Madeliefjes (Sedmikrásky) (Věra Chytilová, CZ, 1966) en Desperately Seeking Susan (Susan Seidelman, VS, 1985).
De presentatie is in handen van Noa Johannes (VPRO Cinema).
Eye vertoont de films op een gigantisch scherm van 12m bij 6m bij het park naast het museumgebouw. Voorafgaand aan iedere vertoning kun je vanuit je ligstoel met je telefoon meedoen aan een gratis interactieve quiz met mooie prijzen. Er is horeca op het terrein aanwezig.
Filmprogramma
23 augustus: Cléo de 5 à 7 (Agnès Varda, FR, 1962)
Varda’s doorbraak in de Nouvelle Vague volgt in real time twee uur uit het leven van zangeres Cléo, terwijl ze angstvallig een medische diagnose afwacht. Deze klassieker uit 1962 is een schitterend tijdsdocument dat ook nu nog fris en energiek voelt. Voor Varda vindt er een cruciale omslag plaats als Cléo zichzelf gereflecteerd ziet in spiegels en ramen. Dan wordt ze niet langer bekeken – ze kijkt zelf.
24 augustus: Clueless (Amy Heckerling, VS, 1995)
Deze tienerkomedie is een zeer vrije bewerking van Jane Austens roman Emma (1816). De vijftienjarige Cher (verrukkelijke rol van Alicia Silverstone) is het populairste meisje van Beverly Hills Highschool die alles voor iedereen regelt, maar raakt zelf in de problemen als ze verliefd wordt. In Beverly Hills draait het net als in Austens milieu om geld, liefde en klassenbewustzijn.
25 augustus: Desperately Seeking Susan (Susan Seidelman, VS, 1985)
Popster Madonna zingt ‘Into the Groove’ in deze komedie over een New Yorkse yuppiehuisvrouw die gefascineerd raakt door contactadvertenties. Het vlotte scenario geeft een treffend beeld van New Yorkse mode-, muziek- en kunstwereld; de film geldt onderhand als icoon van de eighties, dat tijdperk van big hair, coke-aangedreven synthesizers en hoekige dans.
26 augustus: Madeliefjes (Sedmikrásky) (Věra Chytilová, CZ, 1966)
Speelse klassieker over twee verveelde meisjes die de boel op stelten zetten. Het verfrissend radicale Sedmikrásky (Madeliefjes) van de Tsjechische nouvelle vague-pionier Vera Chytilová houdt zich aan geen enkele regel.
27 augustus: Paris Is Burning (Jennie Livingston, VS, 1990)
Invloedrijk tijdsbeeld van de subcultuur van ballrooms, drag queens en Afro-Amerikaanse en latino gays in het New York van de jaren tachtig. De documentaire is een eyeopener geweest voor velen die niet door de media en de maatschappij willen worden voorgeschreven hoe je moet zijn.
Lees ook: Films die de bioscopen niet haalde: 3 films die werden gecanceld