Succesvol werven in crisistijd

Redactie Baaz
In tijden van crisis is het werven van succesvol talent extra lastig. Niet alleen is er een schaarste op de arbeidsmarkt, veel bedrijven hebben ook minder te investeren in nieuwe werknemers. Hoe ga je hier als bedrijf het beste mee om? Bekijk snel onze tips voor het werven van talent in coronatijd.

Integreer je wervingsstrategie door je hele bedrijf

Het vinden en aantrekken van talent is niet langer alleen de baan van je HR-medewerker(s). In een gezond bedrijf zien we dat alle werknemers, van junior tot c-suite, betrokken zijn bij het vinden van talent. Ten slotte heb je gezamenlijk het grootste netwerk en kennen talenten vaak ook andere talenten. 

Hoe pak je dit aan? Laat HR je medewerkers begeleiden in het uitdragen van hun strategie. Geef daarnaast je medewerkers een referral-bonus voor elke nieuwe medewerker die ze aandragen en maak het gehele bedrijf gezamenlijk verantwoordelijk voor recruitment doelstellingen.

Geef je sollicitanten meer dan alleen een gesprek

Pak je talent in. Het kost geen cent om je waardering te tonen aan sollicitanten en hiermee laat je aan ze zien dat je als bedrijf prioriteit geeft aan het welzijn van je werknemers. Wanneer ze moeten kiezen voor jouw bedrijf of dat van je concurrent, zullen ze de positieve ervaring niet vergeten! 

Tegenwoordig zijn er genoeg bedrijven die een oplossing bieden om de ervaring van je sollicitanten naar een hoger niveau te tillen. Maak het sollicitatieproces bijvoorbeeld volledig transparant door sollicitanten 24/7 hun progressie te laten volgen, net zoals het volgen van een pakketje. Zo geef je ze veel meer dan alleen een gesprek!

Denk aan de secundaire arbeidsvoorwaarden

Bedrijfscultuur en de bijbehorende secundaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijke beslissingsfactoren voor jong talent. Denk daarom niet alleen maar aan het aanbieden van een leaseauto, maar bekijk ook wat de concurrenten aanbieden en probeer ze een stapje voor te zijn.

In coronatijd kun je je als bedrijf onderscheiden door extra’s aan te bieden die passen bij het thuiswerken. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van flexibele werktijden, korting op een elektrische fiets kopen of het financieren van het thuiskantoor. 

Hopelijk heb je nu genoeg info om je wervingsproces kritisch onder de loep te nemen. Waar zie jij nog verbeteringen?

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie