Steeds meer jonge ondernemers op de markt

Ruben den Boer
Het aantal jonge ondernemers groeit sterk, dat laten cijfers van de KVK zien. Volgens de NOS schreven in 2018 3.586 tieners tussen de 13 en 18 jaar zich in bij de Kamer Van Koophandel. In 2017 waren dat er nog ‘maar’ 2.726.

Of ze nu kleding of sieraden willen verkopen, websites willen ontwerpen of tekeningen willen verkopen, kinderen kunnen gemakkelijk een eigen onderneming starten aangezien de KVK geen minimum leeftijd hanteert. Steeds meer tieners maken hier gebruik van en beginnen een eigen onderneming. De meeste kunnen echter nog niet helemaal zelfstandig te werk gaan. Voor grote beslissingen (zoals de huur van een pand of het afsluiten van een lening) moeten de ouders nog steeds de handtekening zetten.

LEES OOK: Ondernemerschap en online ondernemen

Verandering in jonge ondernemers

Behalve dat er steeds meer tieners zich inschrijven bij de KVK, schrijven ze zich ook in andere categorieën in. Waar ‘ontwikkelen, produceren en uitgeven van software’ vroeger veruit de populairste categorieën was, worden de meest ondernemingen nu ingedeeld onder ‘detailhandel via internet in kleding en modeartikelen’. Dit zou indirect ook kunnen betekenen dat steeds meer meisjes vroeg ondernemer worden.

Je zou misschien verwachten dat jonge ondernemers zich voornamelijk in de grote steden bevinden, maar ook dat is aan het veranderen. Afgelopen jaar waren de meeste inschrijvingen door tieners namelijk afkomstig uit Utrecht, Gelderland en Flevoland.

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben