Startup Quicargo haalt 9 ton op voor lancering in België en Duitsland

Startup Quicargo haalt 9 ton op voor lancering in België en Duitsland

Redactie Baaz

De Nederlandse startup Quicargo, een online platform dat (gedeeltelijk) lege vrachtwagens koppelt aan bedrijven die transport nodig hebben, heeft €900.000 opgehaald bij een groep van Duitse en Nederlands logistieke experts en angel investors.

Het online platform gebruikt het aangetrokken kapitaal, in combinatie met een internationale VC-ronde, om zijn diensten internationaal lanceren, te beginnen in België (in de regio Antwerpen-Gent) en in Duitsland (Ruhrgebied).

Tot nu toe heeft de Nederlandse startup inefficiëntie in het wegvervoer binnen Nederland aangepakt door het samenbrengen van transportbedrijven en ondernemingen die direct en betrouwbaar transport nodig hebben. Aangezien 50 procent van de 6 miljoen vrachtwagens in Europa (deels) leeg rondrijdt, helpt het verbinden van vraag en aanbod de winstgevendheid van transportbedrijven te verhogen, de congestie op de wegen te verlagen en CO2 uitstoot te verminderen.

Logistieke hubs regio Antwerpen en Ruhrgebied

Na een succesvolle introductie op de Nederlandse markt, heeft de jonge onderneming zich van € 900.000 extra kapitaal verzekerd om haar platform ook in België en Duitsland te lanceren. Volgens CBS gaat 83 procent van het Nederlandse wegtransportverkeer naar deze twee landen. 

Oprichter en CEO van de startup, de in Israël geboren Avishai Trabelsi (portretfoto): 'Om te beginnen zullen we kantoren opzetten in de regio Antwerpen en in het Ruhrgebied, gezien hun sleutelposities als logistieke hubs en omdat we hier organisch meegroeien met onze huidige klanten. We helpen al goederen te transporteren naar deze gebieden en de interconnectiviteit met de Nederlandse transport-hubs Amsterdam, Rotterdam en Venlo is voortreffelijk, we zien dit eigenlijk als één groot logistieke ecosysteem. Buiten het werven van nieuwe medewerkers, vraagt het vrij weinig inspanning van ons om uit te breiden naar deze twee regio’s en daar ook pick-ups te doen. Leveringen in beide gebieden zijn nu al zo’n 17 procent van onze omzet.'

Geen ‘Uber voor vrachtwagens’

Na een testfase, die eindigde in augustus vorig jaar, heeft Quicargo zijn businessmodel licht gewijzigd. Avishao: 'De grootste les die we geleerd hebben is dat, in tegenstelling tot andere platforms op de markt, we geen ‘Uber voor vrachtwagens’ zijn. Verre van, zelfs. Logistieke bedrijven en in het bijzonder de planners binnen de transportbedrijven zijn overladen met werk en verschillende transportbeheersoftware, en daarom zijn ze er niet zo happig op om hun huidige workflow te veranderen door het gebruiken van nieuwe interfaces, apps of externe software. Wij bouwen onze technologie in bestaande systemen en workflows in, en het resultaat is dat we binnen 24 uur verbinding kunnen hebben met nieuwe transportleveranciers.'

'We hebben een dynamisch prijsalgoritme, wat binnen 60 seconden een eerlijke match op maat levert,' vervolgt Avishai. 'Met het Quicargo-platform verminderen we de administratieve rompslomp aanzienlijk voor onze klanten door het toevoegen van betalings- en verzekeringsopties. Ik ben trots dat we na 7 maanden al zien dat onze klanten de gegenereerde gegevens gebruiken om hun prestaties te verbeteren, en tegelijkertijd verminderen we allemaal onze CO2-voetafdruk en de congestie op de wegen.'

Groei

Quicargo is officieel in Nederland van start gegaan in september 2017, na een succesvolle testperiode van tien maanden. Sindsdien groeit het aantal transporten en de omzet met gemiddeld 27 procent per maand, oplopend tot duizenden transacties. De startup verbindt momenteel 1.000 ondernemingen met ongeveer 5.000 vrachtwagens van 200 transporteurs. Tot nu heeft Quicargo tot 120.000 km aan lege vrachtwagenruimte op de weg bespaard en zo CO2-uitstoot binnen ons gebruikersnetwerk met 3 procent verlaagd.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie