Snelle groeiers zijn kritisch en gefocust op innovatie
Focus op innovatie, het vermogen talent te werven en kritisch in de spiegel kijken. Dit zijn de drie pijlers waar de goede prestaties van Nederlands snelst groeiende ondernemingen op rusten. Dit concluderen ABN AMRO en Mazars Accountants en Belastingadviseurs in een onderzoek waarin zij de belangrijkste thema's voor snelle groeiers in kaart hebben gebracht.
Ondernemingen die bereid zijn risico's te nemen en zichzelf opnieuw uit te vinden, hebben de sleutel tot succes in handen. Hierbij is de schaarste aan 'knappe koppen' de grootste drempel voor toekomstige groei, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Mazars Accountants en Belastingadviseurs. In dit onderzoek belichtten zij de belangrijkste thema's voor snelle groeiers. Aanleiding hiervoor zijn de resultaten van de FD Gazellen 2015, waar de 490 snelst groeiende ondernemingen van Nederland in kaart zijn gebracht.
Kritisch
Snelle groeiers gaan uit van hun eigen kracht. Bijna zeventig procent van de snel groeiende bedrijven verwacht over vijf jaar minimaal in omvang te zijn verdubbeld. Ondanks dat ze veel zelfvertrouwen hebben, kunnen ze ook kritisch naar hun visie en prestaties kijken. Als de strategie niet het gewenste resultaat oplevert, deinzen deze ondernemingen er niet voor terug het roer om te gooien. Zo heeft zestig procent de koers wel eens ingrijpend gewijzigd, met als belangrijkste motief nieuwe marktontwikkelingen of het omarmen van een nieuw verdienmodel. Het flexibel houden van het bedrijfsmodel is voor veel ondernemingen een voorwaarde om future proof te blijven.
War on talent en innovatie
Innovatie is dé aanjager voor groei voor Nederlands snelst groeiende ondernemingen. Ze kiezen er nadrukkelijk voor te investeren in groei en innovatie. Gemiddeld investeren snelle groeiers gemiddeld vijftig procent meer in innovatie dan reguliere ondernemingen. Daarnaast raken de ondernemingen steeds meer verwikkeld in een 'strijd om knappe koppen' om innovatief te kunnen blijven. Zo vindt ruim zestig procent van de onderzochte ondernemers innovatief en creatief kunnen denken de belangrijkste kwaliteiten waarop ze (nieuwe) medewerkers beoordelen.