Smartwater meest misleidende product van 2018

Smartwater meest misleidende product van 2018

Redactie Baaz

Elke jaar reikt voedselwaakhond Foodwatch het ‘Gouden Windei’ uit, een publieksprijs voor het meest misleidende product van het jaar. In 2018 gaat Coca Cola’s Smartwater er met de oneervolle prijs vandoor. Met 30 procent van de stemmen is het water verkozen tot het meest misleidende product van het jaar.

Normaal gesproken is de eerste plek toebedeeld aan producten waarin de geadverteerde producten niet of nauwelijks aanwezig zijn, zoals het Gouden Windei van vorig jaar: het maïsbrood van de Jumbo waar geen maïsmeel in zat. Dit jaar komt Smartwater echter als ‘winnaar’ uit de bus vanwege de lege marketingtermen.

Marketing bullshit-bingokaart

Smartwater zou ‘crisp’ en ‘geïnspireerd door de wolken’ zijn. ‘De hele marketing bullshit-bingokaart wordt uit de kast getrokken om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen’, aldus Foodwatch. Al sinds er water in flesjes verkocht wordt is er veel kritiek op de producten, en Smartwater was dus geen uitzondering.

LEES OOK: We betalen meer voor duurzame producten

Gouden Windei zorgt voor verandering

Foodwatch reikt het Gouden Windei natuurlijk niet voor niets uit. Behalve dat het elk jaar weer voor lach- en zorgwekkende openbaringen zorgt, wil de waakhond er met de prijs voor zorgen dat bedrijven kritischer worden over hun producten. Het blijkt de werken: dit jaar hebben vijf kandidaten toegezegd hun producten aan te passen of uit productie te halen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie