Seymour360: kijk eens door de ogen van Daphne Schippers

Redactie Baaz
Seymour360 is een van de meest ambitieuze VR-bedrijven in Nederland. Het nog jonge bedrijf stond met een VR-film op het Filmfestival van Cannes, maakte VR-apps en trok grote aantallen kijkers op sociale media. ‘Ik hoop dat we het Talpa van de VR-content worden’, aldus oprichter Bas Meuleman.

Seymour360 is in 2015 ontstaan uit het commerciële filmproductiebedrijf Bocavista, en richt zich op innovatieve online content. Dan moet je vooral denken aan interactieve video en virtual reality. Seymour360 stelt de opdrachtgever in staat op te vallen door net even af te wijken van de normale videocontent.

Oculus Go

Veel ondernemers zijn sceptisch over virtual reality. De technologie staat te boek als eeuwige belofte. Bas is juist optimistisch. Met de komst van de gloednieuwe Oculus Go VR-bril, zou de eeuwige belofte nu eindelijk ingelost kunnen worden. De Oculus Go is een all-in-one-bril, er zit dus al een scherm en audio in, en hij kost slechts € 219,-. Bas: ‘De bril is van hoge kwaliteit, want Oculus is van Facebook en er is Facebook alles aan gelegen om virtual reality mainstream te maken.’

Olympisch kampioen

Een van de beste manieren om de kwaliteiten van een ondernemer te peilen, is door te kijken naar de prestaties. Bas is als televisieregisseur vijftien jaar werkzaam geweest bij Studio Sport, en boekt nu successen met zijn virtual reality-bedrijf. Hij is specifiek trots op drie producties. Ten eerste een e-learning applicatie voor de NS. Bas vertelt enthousiast: ‘Ik geloof dat 63 procent de app een tweede keer opende, en de gemiddelde kijktijd was elf minuten.’

Het tweede succes was een korte film van zes minuten die werd geselecteerd voor het prestigieuze Filmfestival van Cannes. Tot slot noemt Bas een Seymour360-productie die een socialmediahit werd: een 360-graden verkenningstocht door olympisch Zuid-Korea met olympisch kampioen windsurfen Dorian van Rijsselberghe.

Televisieregisseur bij Seymour360

Bijna al deze successen behaalt Seymour360 met een kleine groep mensen. Bas: ‘We maken de films zelf. We zijn met z'n vijven. Wel gebruiken we externe regisseurs bij speelfilms. Dan moet je echt acteurs regisseren, dat is niet mijn ding. Ik ben televisieregisseur van huis uit.’

Als Bas kijkt naar de toekomst, gaat hij sneller praten: ‘We zijn met FoxSports bezig om ervoor te zorgen dat je live aan de zijlijn in de Amsterdam ArenA kan zitten tijdens de wedstrijd van Ajax. Ik denk dat dat toekomst heeft.’ Wel moeten ondernemers zich volgens Bas altijd afvragen of VR wel het geschikte medium is. ‘Het verhaal moet goed zijn, daar begint het mee. Het medium VR is slechts een middel, en nooit een doel.’

LeBron James

Ten slotte is Baaz nieuwsgierig naar de specifieke filmideeën van Bas. Hij blijkt een eigen filmplan te hebben, waarvan zijn handen gaan jeuken. ‘Wat mij heel leuk lijkt, is portretten maken van topsporters. Geïnspireerd op een minidocumentairereeks over LeBron James, de basketballer. Dat zou ik heel graag willen doen, we zijn er bijna, met Studio Sport, om dat met Daphne Schippers of Sven Kramer te doen.’

‘Daarnaast zou ik heel erg graag nog een interactieve film maken, met de nadruk op interactief, waarbij de gebruiker de verhaallijn bepaalt. Je moet je voorstellen dat je als gebruiker bepaalt waar de hoofdpersoon naartoe gaat of wat hij gaat doen. Dan gebruik je deze techniek ten volle.’
 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie