Ruimteschip als intercultureel communicatiemiddel

Ruimteschip als intercultureel communicatiemiddel

Redactie Baaz

Het moet een vreemde gewaarwording zijn geweest, de ruimteschipachtige tent die midden in het Museumpark in Rotterdam was geplaatst. Met deze ‘World in a Shell’, wil kunstenaar Hans Kalliwoda ondernemers out of the box laten denken.

In 2001 is de in Duitsland geboren Hans Kalliwoda intensief gaan samenwerken met de TU Delft en de Universiteit van Amsterdam om zijn project ‘World in a Shell’ te verwezenlijken. Door een onafhankelijke woon-/werkruimte te ontwikkelen met de meest duurzame technologie, wilde de kunstenaar een mobiele plek creëren die in elke denkbare omgeving kon functioneren.

De autonome locatie maakt onder andere gebruik van zonne-energie en hergebruikt water. Het eindresultaat was uiteindelijk in 2010 te zien in het Museumpark in Rotterdam en later in het Westerpark in Amsterdam.

Hier betrof het nog een simpele presentatie: het plan is om met deze installatie uiteindelijk naar elf verschillende UNESCO World Heritage Sites af te reizen, waarbij Kalliwoda gezien moet worden als de artist-in-residence.

Op elke locatie wordt samengewerkt met de locale gemeenschap, waarbij ze proberen de essentie van de plek weer te geven. ‘Uiteindelijk is het doel om ‘World in a Shell’ uit te  laten groeien tot een ‘schatkist’ aan ervaringen’, legt Kalliwoda uit, ‘en dit kan bijvoorbeeld in de vorm van visuele kunst, maar ook middels verhalen.’

Kruisbestuiving

Door met het project door de wereld te reizen, ontstaat er een kruisbestuiving van ideeën. ‘Ik probeer de mensen aan te moedigen om deel te nemen, waardoor het werk  kan dienen als een interactief communicatiemiddel tussen culturen’, vertelt Kalliwoda. Uiteindelijk wil de kunstenaar de kijker vooral laten nadenken over hedendaagse thema’s. ‘Met ‘World in a Shell’ wil ik mensen out of the box laten  denken. Over onderwerpen als autonomie, mobiliteit en decentralisatie.

Dit geldt ook voor ondernemers. Ik bewandel niet de algemene paden, met reden: om paradigma’s  te doorbreken. Bedrijven moeten dit ook vaker doen: denk niet in standaard input-output-formules, maar meer in langetermijnprocessen.’

Kalahari-woestijn

De eerste plek waar ‘World in a Shell’ heengaat, is de Kalahari-woestijn in Botswana. Waarom precies deze plek? Kalliwoda: ‘Om antwoorden te vinden op de vraag hoe wij als mens het beste kunnen overleven in een periode van consumentisme, ging ik op zoek naar de meest oude,  duurzame culturen. De Kalahari-woestijn is de plek waar de mens, onze Adam, oorspronkelijk vandaan komt, dus dat was een goede eerste optie.’
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie