Relatiegeschenken: om deze redenen raakt de formule nooit uitgewerkt

Relatiegeschenken: om deze redenen raakt de formule nooit uitgewerkt

Redactie Baaz

Aanvankelijk werden pennen, tassen, aanstekers en blocnotes uitgereikt aan zakenrelaties: voor de aardigheid en om wat reclame achter te laten. Anno nu is deze business uitgebreid met veel meer soorten goodies en giveaways. De opkomst van de digitale technologie heeft het begrip relatiegeschenk niet doen verdwijnen. Integendeel: deze branche speelt daar slim op in. En sommige items, zoals pennen, zullen we altijd nodig blijven hebben. Doe hieronder inspiratie op!

Het oer-relatiegeschenk: de bedrukte pen

Wanneer zou de eerste balpen met een bedrijfsnaam of -logo bedrukt zijn? Dat is moeilijk te achterhalen, maar net als Kerstmis vieren wordt het nog massaal gedaan. Waarom? Omdat het werkt! Relatiegeschenken zijn een slimme en tegelijk vriendelijke vorm van reclame. De gever verspreidt zijn bedrijfsnaam en zorgt er voor dat de ontvanger deze onthoudt. Die laatste kan zoiets als een pen altijd wel gebruiken, of maakt er een ander blij mee, dus weigert het presentje zelden tot nooit. Ditzelfde mechanisme werkt met sleutelhangers, T-shirts en kalenders. De truc van een relatiegeschenk: het is bruikbaar en mensen gooien het bijna nooit weg.

Tijdloos

Pennen bedrukken is daarom een populair en tijdloos voorbeeld van reclame maken. Al gebruiken we tegenwoordig liever de term goodie of giveaway, want het is natuurlijk geen enorm cadeau. En zo presenteer je het ook niet. 

Hoe werkt het dan?

Het gaat in de praktijk zo: een bezorger staat te rommelen met een pakbon en een pen die het niet doet. De medewerker die het pakket in ontvangst neemt, heeft altijd wel een exemplaar met daarop zijn bedrijfsgegevens bij de hand, overhandigt deze en zegt 'hou maar'. Soms geven ze er nog een paar extra mee, omdat ze altijd van pas komen. De pen gaat vervolgens een heel eigen leven leiden en komt op de meest onverwachte plekken terecht. Je zou er bijna een zendertje in willen plaatsen als ondernemer, omdat je nieuwsgierig bent welke plekken dat zijn. Maar dat doen we natuurlijk niet. Feit is: de bedrijfsnaam duikt overal en nergens op - precies wat je voor ogen hebt. 

Relatiegeschenken met een passend karakter

Zoals beloofd: enkele voorbeelden ter inspiratie. Zo kan een eigenaar van een strandtent of organisator van zomerfestivals zonnebrillen laten bedrukken met zijn logo, en die uitdelen. Een sportvereniging is geen echte sportvereniging zonder herkenbare waterflessen. En eigenlijk elke soort ondernemer verspreidt mokken, tassen, keycords en zelfs knuffels met zijn naam erop. Op het platform Relatiegeschenken XL is de sky eigenlijk de spreekwoordelijke limit. Ze zouden daar beter op kunnen sommen wat je er niet met een logo kunt bedrukken. Want er zijn ook veel items verkrijgbaar waarmee je je eigen personeel blij maakt. Uiteindelijk zijn dat je belangrijkste relaties. 

Aanhaken bij de tijdgeest

Nee, de digitale vooruitgang heeft het relatiegeschenk niet in de weg gezeten, eerder voorzien van nog meer inspiratie. Zo bestaan er tegenwoordig speciale thuiswerk geschenken, maar ook muismatten, usb-sticks en powerbanks. Allemaal met het logo erop, dat zou je bijna nog vergeten. Reclame maken via billboards is duur, maar giveaways vormen een prima alternatief. Zeker als je het een beetje origineel aanpakt. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie