Relatiegeschenken: Nu kan dat persoonlijker en duurzamer
Relatiegeschenken worden idealiter altijd bewaard. Het zijn ook van oudsher meestal bruikbare attributen, zoals een pen of drinkfles, waar altijd wel iemand wat aan heeft. Te waardevol en handig om weg te gooien. Zo reist jouw bedrijfslogo alle kanten op, want die relatiegeschenken wisselen wel eens van eigenaar. Of maak je ze persoonlijk, om aan te tonen dat je je inleeft in de ontvanger? Sowieso is het in deze eeuw mogelijk om te kiezen voor duurzame varianten. Een up-to-date inkijkje in de vernieuwde relatiegeschenkenbranche.
De reden van relatiegeschenken
Je geeft iets weg – vandaar dat de Engelse term give away ook veel in gebruik is – maar krijgt er ook wat voor terug. Relatiegeschenken zijn een soort reclame voor je onderneming terwijl je in eerste instantie gewoon je personeel of zakencontacten op iets aardigs wilt trakteren. Anno nu heb je de keuze uit betaalbare en duurzame tassen, bidons, speelgoed, feestartikelen en nog veel meer, en in het beste geval kun je deze ook nog met je bedrijfslogo bedrukken. Je naam wordt onthouden en het presentje wordt bovendien gewaardeerd. Door het grote aanbod kun je hierbij origineel uit de hoek komen en het cadeautje persoonlijk maken. Denk aan tuinspulletjes voor een werknemer die niet uitgepraat raakt over zijn moestuin. Of moderne gadgets zoals USB-sticks en powerbanks voor degenen die nogal aan hun smartphone gehecht zijn.
Duurzaamheidsgedachte achter balpennen en drinkflessen
Voor de sportfanaten onder je relaties is een drinkfles bedrukken een leuk idee. De mogelijkheden zijn even talrijk als in elke cadeauwinkel. En dan is er nog altijd het oer-relatiegeschenk: de balpen. Maar dan wel vervaardigd uit bamboe, dus daar is over nagedacht. Zoals gezegd worden dit soort relatiegeschenken meestal bewaard of doorgegeven, maar die duurzaamheidsgedachte is bij de productie ervan hoe dan ook noodzakelijk. En dat merk je aan de prijzen, die zeer schappelijk zijn. Besparen en duurzaam denken gaan ook hier hand in hand.
Het woord relatiegeschenk spreekt voor zich
Het wordt alom gewaardeerd als je nadenkt over zo’n attentie. En dat heeft zijn weerslag op de relatie: vandaar de veelzeggende term relatiegeschenk. Cynici zien het als investering, maar het gaat vooral om het gebaar. Zeker als je per persoon kijkt wat passend is. Al is het laten bedrukken van grote hoeveelheden sleutelhangers, pennen en drinkflessen zeker een optie. Maar dat doe je dan voor minder speciale gelegenheden.
Aandenken aan een bedrijfsuitje
Het jaarlijkse bedrijfsuitje wordt daarentegen bij voorkeur onvergetelijk – mede dankzij het weloverwogen souvenir dat je deelnemers meegeeft. Van T-shirt tot rugtas vol lekkernijen en van (gevuld) fotolijstjes tot de meest uiteenlopende woonaccessoires. Je personeelsfeest wordt er alleen maar leuker op!
Geef ook eens een cadeautje als de zomervakantie zich aandient
Als de zomervakantie zich aandient en je werknemers uitvliegen richting andere streken, is het eveneens leuk om een passend presentje mee te geven. Want waarom zouden we elkaar alleen met Kerstmis trakteren? Het is een kleine moeite om je daarbij te verdiepen in de diverse vakantiebestemmingen. Voor de administrateur die aan een costa op een strandbed gaat liggen, laat je een handdoek bedrukken. Wie het glooiende Toscane gaat verkennen, gun je originele picknick accessoires. En die ene collega van HR die in de Schotse Hooglanden gaat wandelen, geef je een bedrukte poncho mee. Voor elk wat wils, is het bekende adagium.