Regus: 'Horeca is leuk voor de gezelligheid, maar niet geschikt als werkplek'
Persbericht:
Amsterdam – 27 februari 2013 – Het gebrek aan privacy, lawaaierige cafébezoekers en onvoldoende veiligheid voor eigendommen vormen de top drie van ergernissen onder mensen die wel eens een horecagelegenheid binnenstappen om te gaan werken. Dat is de uitkomst van een onderzoek van Regus waaraan 26.000 bedrijven in meer dan 90 landen hebben meegewerkt. Dat is in strijd met eerdere Regus onderzoeken waarbij 64% van de zakenmensen wereldwijd aangaf zich tot professionele business centres te wenden voor een zakelijke, productieve omgeving.
Werken in een horecagelegenheid is helemaal hip onder vooraanstaande zakenmensen. Het klinkt ook verleidelijk: gratis draadloos internet, een levendige omgeving en onbeperkt toegang tot heerlijke cappuccino. Maar is het café echt de ideale werkplek? Regus stelde de vraag aan zakenmensen over de hele wereld. Het antwoord werd een overduidelijke ‘nee’. De ondervraagden zijn het er allemaal over eens dat het bijzonder handig is een café binnen te lopen om wat te werken: een paar e-mails te versturen of snel bij te praten met een collega. Respondenten van dit onderzoek benadrukken echter dat de horeca nooit de standaard wordt omdat het geen productieve omgeving is, niet is beveiligd en niet professioneel is.
Andere zaken op de lijst met nadelen van het werken in een café zijn: lawaaierige medecafébezoekers die de productiviteit in de weg staan en (natuurlijk) geen printers, scanners of ander kantoorapparatuur, wat het zakendoen niet ten goede komt. Het café is ook uitermate ongeschikt voor vergaderingen met klanten. De Nederlandse babyboomers (65%) zien het café veel vaker als een onprofessionele omgeving voor vergaderingen met klanten dan generatie x (50%).
Belangrijkste statistieken:
De drie grootste nadelen van het werken in een café volgens Nederlandse zakenmensen:
• Privacy voor documenten en gesprekken (72%)
• Constant opletten op eigendommen (70%)
• Lawaaierige cafébezoekers die telefoongesprekken verstoren (70%)
68% zegt dat achtergrondlawaai ook de productiviteit in de weg staat en 63% vindt de trage en onbetrouwbare internetverbinding een nadeel
Meer dan de helft (57%) vindt cafés geen geschikte plek voor vergaderingen met klanten
Babyboomers (65%) zien het café veel vaker als een onprofessionele omgeving voor vergaderingen met klanten dan generatie x (50%).
Eduard Schaepman, algemeen directeur bij Regus Nederland licht toe: ‘Hippe vooraanstaande zakenlieden claimen dat werken in een horecagelegenheid steeds populairder wordt. Natuurlijk is het leuk daar af en toe te werken met een cappuccino en iets lekkers erbij en ook nog draadloos internet. Maar ons laatste onderzoek toont echter aan dat langere tijd werken in een horecagelegenheid behoorlijk negatief is voor de productiviteit. Een gezellige omgeving is geen productieve werkplek.’
Raimonda Peeters, werkzaam bij Proact, beaamt dit. Toen Proact van Baarn tijdelijk naar Zoetermeer verhuisde werd haar dagelijkse reis naar kantoor opeens 3 uur. Nu werkt Peeters twee dagen per week vanuit het Regus station2station kantoor in Amersfoort. ‘Het voordeel van station2station is dat het gericht is op werken en er geen geluidsoverlast van andere bezoekers is. Je komt tenslotte niet voor de gezelligheid op het kantoor, al is er altijd wel ruimte voor een social talk met andere gebruikers. Er heerst een rustige werksfeer die de productiviteit en kwaliteit van mijn werk ten goede komt. Bovendien heb ik onbeperkt en gratis toegang tot internet en ook over de koffie valt niets te klagen. Die is prima!’