Publieke sector domineert populairste werkgevers 2025

Publieke sector domineert populairste werkgevers 2025

Redactie Baaz

Nu publieke instellingen domineren in de ranglijst van populairste werkgevers, staan commerciële organisaties voor een strategische uitdaging. Stabiliteit, maatschappelijke relevantie en werkzekerheid blijken cruciale factoren bij de keuzes van werkenden. Wat betekent dat voor ondernemers die aantrekkelijk willen blijven op een veranderende arbeidsmarkt?

Publieke sector domineert lijst populairste werkgevers 2025

Volgens het jaarlijkse onderzoek van Intelligence Group zijn alle overheidsorganisaties gestegen in de lijst van favoriete werkgevers. Het Rijk, de Politie en Defensie bezetten de top drie. Ook instanties als de GGD, Belastingdienst, UWV en Rijkswaterstaat winnen terrein.

In het commerciële domein is het beeld omgekeerd. Shell valt buiten de top tien, en slechts enkele bedrijven – zoals ASML, KLM en Philips – weten hun positie te verbeteren. De publieke sector wordt duidelijk aantrekkelijker gevonden door werkenden.

Stabiliteit en maatschappelijke relevantie winnen aan waarde

Geert-Jan Waasdorp, CEO van Intelligence Group, noemt veiligheid en zingeving als drijvende krachten achter deze ontwikkeling. In onzekere tijden zoeken mensen voorspelbaarheid en betekenis in hun werk. Publieke organisaties bieden beide in ruime mate.

De voorkeuren verschillen ook per doelgroep. Jongeren kiezen vaker voor Defensie, academische ziekenhuizen en EU-instellingen. Vrouwen hechten meer waarde aan zorginstellingen en lokale overheden, terwijl mannen technologiebedrijven verkiezen. Toch staat het Rijk in alle groepen op nummer één.

Aandachtspunten voor commerciële werkgevers

Voor ondernemers en andere private werkgevers is dit een relevant signaal. In een krappe arbeidsmarkt is het bouwen aan een sterk werkgeversmerk essentieel. Kandidaten willen weten hoe een organisatie bijdraagt aan de samenleving en wat zij kunnen verwachten op het gebied van zekerheid en ontwikkeling.

Een goed salaris of een aantrekkelijk kantoor is niet meer voldoende. Werkgevers moeten helder maken waarom het werk betekenisvol is en hoe de organisatie inspeelt op maatschappelijke thema’s.

Drie aanbevelingen voor mkb-ondernemers

Ondernemers hebben vaak het voordeel van wendbaarheid en directe impact. Die eigenschappen kunnen aantrekkelijk zijn voor werkzoekenden, maar alleen als ze goed zichtbaar zijn.

Drie acties die mkb-werkgevers kunnen overwegen:

  • Laat maatschappelijke relevantie zien. Toon hoe het bedrijf bijdraagt aan grotere thema’s dan alleen omzet.
  • Bied stabiliteit én groeiruimte. Maak duidelijk dat zekerheid en ontwikkeling samen kunnen gaan.
  • Communiceer actief als werkgever. Wees zichtbaar met je cultuur, waarden en visie.

De groeiende aantrekkingskracht van publieke werkgevers laat zien dat waarden en werkzekerheid steeds zwaarder wegen. Ondernemers die hun werkgeverschap hierop aanpassen, vergroten hun kansen om talent aan te trekken en te behouden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie