Privégelegenheden missen door werk: realiteit voor meer dan een kwart van de retailmedewerkers
Ruim een kwart van de werknemers in de retailsector (27%) heeft het afgelopen jaar wel eens een belangrijke privégelegenheid gemist doordat hij of zij moest werken. Dat blijkt uit onderzoek van Protime onder ruim 300 werkenden in de retailsector. Het mislopen van een verjaardag, bruiloft of diploma-uitreiking laat zijn sporen na: een kwart van de werknemers geeft aan regelmatig ontevreden te zijn over het rooster (23%).
Ontevredenheid over het rooster kan ook andere oorzaken hebben. Zo geeft één op de vijf retailmedewerkers (19%) aan dat het rooster vaak op het laatste moment nog wordt aangepast. Daarnaast vindt zeventien procent dat er te veel flexibiliteit van hen wordt gevraagd. En als er dan een last-minute roosterwijziging is, dan wordt daarover ook niet altijd goed gecommuniceerd: veertien procent ervaart die communicatie als een knelpunt.
Roostervoorkeuren op te korte termijn
Niet alleen vinden er last-minute wijzingen in het rooster plaats, ook het doorgeven van roostervoorkeuren kan maar kort van tevoren. Ruim een derde van de werknemers (37%) moet op dit moment hun roostervoorkeuren minder dan een maand van tevoren doorgeven. Zij zouden dat veel liever al een maand van tevoren (41%) doen.
Leonie Gorissen, directeur Nederland bij Protime: “Van retailmedewerkers wordt verwacht dat zij flexibel zijn, door op verschillende tijdstippen te werken en ook in het weekend en in de avonden. In ruil daarvoor hebben zij behoefte aan grip op en duidelijkheid over het rooster. Tijdige en duidelijke communicatie hierover is dus cruciaal. Zodat zij geen belangrijke privégelegenheden hoeven te missen en rekening kan worden gehouden met hun voorkeur. Dat wordt tegenwoordig steeds gemakkelijker dankzij de inzet van de juiste software. Hiermee maak je een optimaal rooster, wat zorgt voor tevreden en betrokken medewerkers.”