Poets die securitycultuur op!

Poets die securitycultuur op!

Redactie Baaz

Door: Lance Spitzner, Senior Instructor bij SANS Institute

In de afgelopen decennia zijn we gewend geraakt aan het gebruik van technologie… voor het beveiligen van technologie. We zijn daarbij echter vergeten technologieën in te zetten voor de bescherming van mensen. Wij stervelingen vormen (meer dan we willen) hét doelwit, maar hoe veranderen we dit? Antwoord: blaas nieuw leven in de verouderde cybersecuritycultuur!

Een gezonde ‘state of mind’ (bij medewerkers, ongeacht bedrijfsgrootte of branche) is de sleutel tot een veerkrachtige houding ten opzichte van cybersecurity. Het mag geen verrassing zijn dat human errors een belangrijke factor is die negatief bijdraagt aan breaches: 80% van de inbreuken omvat een menselijk element. Daarom is het zaak een sterke cyberbeveiligingscultuur op de werkplek te stimuleren. En hoe sterker die beveiligingscultuur, hoe waarschijnlijker het is dat medewerkers veilig gedrag vertonen. Daarom is het enorm belangrijk een basis te creëren waarin dat gedrag kan floreren.

Iedere medewerker waardeert een positieve beveiligingscultuur. Wanneer een beveiligingsbeleid namelijk te gezaghebbend is (of niet in staat blijkt om op een positieve manier met het personeel om te gaan), gooien medewerkers de welbekende kont tegen de kribben. Mensen worden al best vaak bestempeld als ‘de zwakste schakel’. Als je je medewerkers dan ook nog eens vertelt dat ze het continu verkeerd doen, werpt dit geen vruchten af en werkt dit contraproductief. Daarom is het essentieel een cybercultuur te creëren voor alle medewerkers.

Three Golden Rules

Maar hoe kun je binnen de vier muren van het bedrijf een dergelijke positieve ‘cyber security flow’ voor elkaar krijgen? Heel eenvoudig: houd je aan drie regels.

#1: Het begint bij het securityteam

Wanneer medewerkers het securitybeleid van een organisatie makkelijk te volgen vinden,kun je je geen betere start voorstellen! Zelfreflectie en een groot inlevingsvermogen van het securityteam spelen hierbij een belangrijke rol. Zij dienen zichzelf continu een spiegel voor te houden: “Zou ik deze beveiligingsaanpak ook begrijpen en omarmen?”

Hoewel het misschien raar lijkt om je personeel te vragen wat ze van het cyberbeveiligingsteam vinden, toch is het de manier om een health check van de eigen cybercultuur te krijgen en wat kan worden geoptimaliseerd. Wanneer je probeert de veiligheidskoers van een organisatie bij te sturen, bedenk dan dat emoties meetellen. Het is van vitaal belang openhartig gesprekken te voeren waarin werknemers het gevoel hebben dat ze vrijuit hun gedachten en gevoelens over alles kunnen delen - van het securityteam tot het beleid tot (security)opleidingsmogelijkheden.

#2: De do's, niet de don'ts

Succes ligt in het motiveren van het personeel en het faciliteren van veiligheid. Dat doe je niet door technische tovenarij, maar door je eigen mensen te begrijpen. Kijk naar een eenvoudige gedragsarchitectuur om te zien of je medewerkers kunt inspireren om te doen wat je wilt dat ze doen (zonder dat ze het door hebben). Maak van iets negatiefs iets positiefs: in plaats van je personeel te vertellen wat ze niet zouden moeten doen, maak dan duidelijk welke zaken ze zouden moeten uitvoeren. Is het niet beter een lijst met vijf simpele uitvoerbare acties te creëren dan de lijst met twintig no go’s?

#3: Keep it simple

Houd cyberbeveiligingsinstructies eenvoudig. Als je bijvoorbeeld een nieuwe passwordmanager uitrolt, geef collega’s inzicht waarom je het doet. En dit het liefste allemaal in Jip en Janneketaal. “Maak gebruik van deze nieuwe wachtwoordmanager: je werkdag zal aangenaam starten als je deze simpele stappen volgt” (of woorden van die strekking). Raadpleeg bijvoorbeeld de afdeling Communicatie voor het overbrengen van je visie in niet-technische taal. Schrijf altijd vanuit het oogpunt van de ‘gemiddelde werknemer’, en niet vanuit het securityteam. Communicatie hoeft niet saai en zakelijk te zijn; door instructies in bijvoorbeeld een stripboek of animatie te stoppen, zal iedereen binnen de organisatie jouw boodschap sneller (en beter) begrijpen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie