Oudere sollicitant hecht minder waarde aan bedrijfscultuur

Oudere sollicitant hecht minder waarde aan bedrijfscultuur

Redactie Baaz
Sollicitanten vinden vooral de details als taakinhoud en salaris van een specifieke baan heel belangrijk (61,4 procent), alvorens zij besluiten te solliciteren.

Dit wordt gevolgd door de bedrijfscultuur (36,8 procent) en carrièrekansen (35,8 procent). Opvallend is dat oudere werknemers (55+) de bedrijfscultuur veel minder belangrijk vinden (33 procent) dan jongeren tot 24 jaar (54,5 procent). Dat blijkt uit onderzoek van vacturesite Indeed dat werd gehouden onder ruim vijfhonderd werkenden in Nederland.

Bekende organisatienaam

Als sollicitanten zich oriënteren op de potentiële werkgever, geeft ruim twee derde aan dat algemene informatie over hoe het is om bij de organisatie te werken, het belangrijkste criterium is om te beslissen of men wel of niet solliciteert op de vacature. Opvallend is, dat dit percentage bij werknemers vanaf 45 jaar hoger ligt. Ruim 72 procent van deze leeftijdsgroep geeft aan dat dit het belangrijkste is. Bij jongeren tot 24 jaar is dit slechts 45,5 procent.

Oudere werknemers hechten minder waarde aan een bekende organisatienaam. Jongeren tot 24 jaar vinden dit met ruim 63 procent belangrijk tot extreem belangrijk, onder 55-plussers is dit slechts 29 procent.

Reputatie

Als er online geen informatie beschikbaar is over de reputatie van de potentiële nieuwe werkgever, is dit vooral voor jongeren een probleem. 63,7 procent van hen zou in dat geval niet solliciteren. Een opvallende 81 procent van de jongeren spreekt zelfs over wantrouwen en 82 procent twijfelt zelfs over het daadwerkelijk bestaan van de baan. 

Reputatie blijkt trouwens van belang voor alle respondenten: gemiddeld geeft 46 procent aan niet te solliciteren als er online geen reputatie-informatie te vinden is; 41 procent is dan zelfs wantrouwig tegenover de organisatie.

Sterk wantrouwen

Bij een negatieve onlinereputatie neemt het wantrouwen toe naarmate de leeftijd van de sollicitant toeneemt. Bijna 56 procent van de respondenten geeft aan de organisatie enigszins of sterk te wantrouwen bij een negatieve onlinereputatie. Bij jongeren is dit slechts 36,4 procent en dit loopt op tot 62,2 procent bij 55-plussers. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie