Opgepikt worden door de media, hoe doe je dat?
Beter dan peperdure advertenties

Opgepikt worden door de media, hoe doe je dat?

Redactie Baaz
Redactionele aandacht is bijna altijd goed voor de bekendheid van je product of dienst. Maar hoe zorg je dat je opgepikt wordt door de juiste media?

Zorg voor goede persberichten

Media gaan nooit aandacht besteden aan jouw persberichten als het in werkelijkheid een verkapte reclame is, waarbij je alleen meedeelt hoe leuk en geweldig je bedrijf is. Journalisten zoeken altijd naar een nieuwsinvalshoek. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een onderzoek waar verrassende resultaten uit zijn gekomen. Verder belangrijk om in ogen te houden: laat niet te veel doorschemeren dat je verwacht dat er iets mee gedaan wordt (dus geen: ´verzoek tot plaatsing´), beeldmateriaal bijvoegen is een pre, houd het ietwat persoonlijk en als je spelfouten er in laat staan kan je er op rekenen dat je kersverse persbericht direct naar de prullenbak wordt verwezen. Nabellen wordt overigens veelal niet gewaardeerd. Denk ook aan het format: een pdf'je is prima, maar stuur de tekst van het persbericht ook altijd in platte tekst mee. Niet iedere mailbox kan overweg met (grote) bijlagen.

Wees zorgvuldig met welke media je contact zoekt

Bedrijven maken nog al eens de fout om een nieuwtje met hun gehele perslijst te delen. Als je echter van te voren even kijkt wat voor wie van belang kan zijn, zullen media je niet snel zien als iemand die te veel oninteressante persberichten verstuurt. Vergeet ook zeker lokale media niet, als jij een linkje met die regio kan leggen is de kans veel groter dat ze er iets mee doen. Houd ook in je achterhoofd dat de deadlines per medium verschillen.

Invloed op mond-tot-mondreclame

Mond-tot-mondreclame is misschien wel de beste reclame die er is. Ga zelf maar na: als iemand die jij vertrouwt vertelt hoe te gek een product of dienst is, geloof je dat meteen. Het zal geen verrassing zijn, maar het is als bedrijf wel heel lastig om hier veel invloed op uit te oefenen. Toch kan jij het wel enigszins naar jouw hand zetten. Het begint met een tevreden klant. Als je denkt dat je iemand heel blij hebt gemaakt met jouw product of dienst, vraag dan om een aanbeveling. Zorg ook dat klanten de mogelijkheid hebben om feedback achter te laten, bijvoorbeeld via je website. Ook social media kan dienen als een vorm van mond-tot-mondreclame.

Wees actief op social media

Social media kunnen dankzij de mogelijkheid om te delen en liken een hele effectieve manier om publiciteit te verwerven zijn. Het is gratis, scoort goed in zoekmachines en het verspreidt zich snel, mits je een goede buzz creëert. Je kunt bovendien op eenvoudige wijze in contact komen met de doelgroep en eventueel hun vragen beantwoorden. Ook kun je via social media contact leggen met journalisten, die maken vaak veel gebruik van social media. Houd je wel aan de regels.

Gratis aandacht is niet altijd mogelijk

Free publicity is niet altijd mogelijk. Redacties worden nu eenmaal overladen met persberichten en moeten streng kiezen. Vaak is er wel een mogelijkheid om betaald redactionele aandacht te kijgen. Dat heet 'branded content' en is tegenwoordig een steeds breder geaccepteerd verschijnsel. Ben dus niet vies om ook eens de portemonnee te trekken voor een mooi artikel, ook de media moet ergens van leven.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie