Ondernemersklimaat Rotterdamse haven in groot gevaar

Geert van der Klugt
Alsmaar meer bedrijven vermijden de Rotterdamse haven. Miljarden euro’s aan bevestigde investeringen gaan naar Antwerpen in plaats van Rotterdam: industrie- en werkgeversclub VNO-NCW spreekt van groot gevaar.

Het investeringsverlies, afgedragen aan concurrent Antwerpen, groeit.  

Rotterdamse haven

49% minder CO2-uitstoot in 2030, is het Nederlandse staatsvoornemen. Terwijl in Rotterdam actieve fabrikanten pogen te peilen hoe zij zich daarvoor zullen moeten schikken, capituleert Antwerpen op de minder hoge, Europese doelstelling van 40%.

‘De doelstelling is contraproductief: de reden dat we buitenlandse investeringen kwijtraken’, vertelt Hans de Boer, baas van werkgeversclub VNO-NCW. ‘Juist chemische bedrijven stoten door allerlei innovaties minder CO2 uit. Die milieuwinst gaat verloren: de aarde wordt alsnog een stuk warmer, en Nederland een stuk armer.’

‘Hoe Nederland dat doel wil halen? Onduidelijk’, verklaart Robert Tieman, secretaris van de Havenvereniging en werkzaam bij chemiegigant LyondellBasell. ‘Bedrijven willen weten waar ze aan toe zijn. Het investeringsverlies is mede te wijten aan het feit dat die onzekerheid in België niet speelt.’

LEES OOK: Waarom diversiteit echt geen modewoord is

Borealis verkondigde in oktober 2018 1 miljard euro te zullen steken in een nieuwe Antwerpse fabriek. Met een bedrag van 300 miljoen euro gaat Covestro eveneens voor België. Inovyn, Kaneka en Nippon Shokubai vullen het totaal aan met honderden miljoenen.

Tot slot verkiest het Britse Ineos Antwerpen bóven de Tweede Maasvlakte: 2,7 miljard euro, de kostprijs van de nieuwe fabriek, is hiermee misgelopen.

Henk Volberda, hoogleraar ondernemingsbeleid, meent anders. ‘Wil Rotterdam het voorbeeld stellen in verduurzaming van de chemische industrie, dan is aanpassing vereist. Chemische bedrijven produceren té veel op basis van olie en gas, in plaats van duurzame methodes als vergisting van suikerbiet.’

Alhoewel het verlies groots is, blijft Rotterdam vooralsnog voorop lopen. Waar Antwerpen werkgelegenheid biedt voor 60.000 mensen, biedt Rotterdam werkgelegenheid voor 90.000 mensen. Eveneens bedroeg de belangrijkste containeroverslag van Rotterdam 7,1 miljoen containers – 2 miljoen meer dan die van Antwerpen. Echter, mocht de Antwerpse groei aanhouden, dan schrijven we binnenkort over een inhaalslag.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert