Ondernemers ervaren spagaat tussen maatschappelijke ambitie en bedrijfsrealiteit
67% van de ondernemers en managers in Nederland wil dat hun organisatie meer bijdraagt aan mens en maatschappij. Ze zien het als hun verantwoordelijkheid om ook buiten de financiële balans waarde te creëren. Tegelijkertijd ervaart 58% van de ondervraagden de druk om maatschappelijke impact te maken als te hoog. Dat blijkt uit onderzoek van de Goldschmeding Foundation.
“Het maken van positieve impact kan voelen als iets heel groots, maar je kunt gewoon starten bij je eigen omgeving en luisteren naar de belangen die spelen. Als je naast het financiële resultaat ook de belangen en het welzijn van medewerkers, leveranciers, klanten, aandeelhouders of de omgeving meeneemt in de bedrijfsvoering, dan noemen we dat ‘medemenselijk ondernemen’. Dat zorgt voor financiële groei en winst voor mens en maatschappij op de lange termijn.” Karin Rozema, Goldschmeding Foundation.
Auping-CEO Jan-Joost Bosman: “De verantwoordelijkheid om een gezond bedrijf te leiden weegt zwaar. Je moet investeren, innoveren en risico’s nemen. Maar als ondernemer moet je geloven in wat je doet. Wij staan elke dag op om onze dromen waar te maken en bewust te investeren in toekomstige generaties."
Kwestie van beginnen – maar niet zonder visie
Een voorbeeld van een onderneming die maatschappelijke verantwoordelijkheid weet te combineren met een financieel gezonde organisatie is Auping, producent van bedden en matrassen. Als een van de eerste bedrijven ontwikkelde het een circulair matras en stelde de bijbehorende technologie daarbij open voor andere fabrikanten. Vanuit de visie dat samenwerking nodig is om de industrie te verduurzamen. “Wij zijn eigenlijk gewoon begonnen,” vertelt Bosman over Aupings transitie naar circulaire productie. “Omdat we dachten: dit kan, dit moet. Maar achteraf had ik graag de kennis gehad die nu beschikbaar is. En de steun van programma’s die ondernemers helpen deze stap te zetten.”
Luisteren naar interne en externe stakeholders
Luisteren naar je stakeholders is erg belangrijk om dit soort transities te kunnen maken, stelt Bosman: “Je moet het gesprek aangaan – met iedereen. We hebben onze aandeelhouders, Raad van Commissarissen, leveranciers én externe verkooppartners stap voor stap meegenomen in onze visie. Die betrokkenheid borgen is echt noodzakelijk.”
Het goede nieuws: intern lukt het organisaties steeds beter om stakeholders te betrekken. 87% van de ondernemers spreekt regelmatig met medewerkers over hun wensen en behoeften. Extern is dat moeilijker: 54% voelt de noodzaak om het komende jaar een verbeterslag te maken in de manier waarop ze samenwerken met partners en leveranciers in de keten, maar 37% geeft aan onvoldoende mankracht te hebben om hier aandacht aan te geven.
Om bedrijven te ondersteunen bij het betrekken van hun stakeholders in de bedrijfsvoering is er, mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation, concreet handelingsperspectief ontwikkeld. Kijk op https://medemenselijkondernemen.nl/ voor meer informatie.