Ondernemen met je hart: vier tips en tricks

Emiel Putman
Alles over starten met ondernemen tot het hebben van een succesvol bedrijf en het behouden van je passie.

Knapperende houtvuren, intieme sessies en klantenliefde waren de ingrediënten voor het Cupido Festival. Bezoekers van het evenement georganiseerd door CRM Partners hebben één ding gemeen: ze willen de harten van hun klanten veroveren.

Bedrijven die écht succesvol willen zijn in hun klantrelaties investeren in de juiste digitale middelen én zoeken tevens de menselijke verbinding met de klant op. Ook als je hiervoor uit je comfortzone moet stappen. Ondernemer Emiel Putman gaf daarom tijdens een knus kampvuurgesprek een kijkje in zijn hart en deelde diverse tips en tricks om een succesvolle ondernemer te worden. 

Tip 1: Stel ambitieuze doelen

Net zoals de meeste aanwezigen is Emiel Putman ondernemer. 12 jaar geleden richtte hij CRM Partners op. Veel ondernemers starten omdat ze de sprong in het diepe willen wagen om erachter te komen of zij het in zich hebben om te ondernemen, zo ook Putman. Hij startte CRM Partners met een ambitieus doel, 40 medewerkers en 5 miljoen omzet binnen vijf jaar. Met succes want inmiddels telt het bedrijf 180 medewerkers en is de omzet ongeveer 25 miljoen. 

Emiel: 'Ik had niet het beste idee, ik geloof namelijk niet dat dat de bepalende factor is in het behalen van succes. Maar ik verbaas me graag over mijn eigen kunnen. Het stellen van ambitieuze doelen en deze delen in de organisatie zijn mede bepalend geweest voor mijn succes. Sommige bedrijven stellen doelen alsof ze in de Eredivisie spelen, terwijl ze voldoende talent hebben om Champions League te spelen.” Ook de aanwezigen op het Cupido Festival erkennen het belang van ambitieuze doelen. Door het stellen van ambitieuze doelen zijn bedrijven beter in staat om het potentieel te benutten. Het halen ervan is echter geen halszaak.' 

Tip 2: ‘Het waarom’

Voor groei zijn niet alleen meetbare doelstellingen van belang. Iedere succesvolle onderneming heeft een reden om te doen wat hij doet. Emiel deelt ter illustratie het beroemde verhaal van een reiziger die een kathedraal in aanbouw bezoekt en aan drie steenhouwers vraagt wat zij aan het doen zijn. 

'De eerste steenhouwer zegt: ik houw stenen. De tweede zegt: ik verdien geld. Terwijl de derde zegt: ik bouw een kathedraal.'

Wat duidelijk naar voren kwam tijdens de intieme kampvuursessie is dat je als bedrijf natuurlijk niet over één nacht ijs gaat, het is een langdurig proces. Wanneer de reden waarom je iets doet duidelijk is, kunnen bedrijfsbeslissingen beter gemotiveerd worden en zullen deze ook vaker eenduidig zijn. Wanneer je als ondernemer twijfelt kun je immers terug grijpen op je ‘why’, op het dna van het bedrijf. Maar het hebben van een waarom en het stellen van doelen zijn op zichzelf geen garantie voor succes.

Tip 3: Vertrouwen op jezelf

De meeste ondernemers maken kennis met het klappen van de zweep. Na voorspoed komt immers veelal tegenspoed, zo heeft een groot deel van de aanwezige ondernemers ook ervaren. Aan Emiel werd de vraag gesteld wat zijn belangrijkste les is met betrekking tot tegenslag. 

'De eerste jaren ging het CRM Partners voor de wind. Maar vlak voor een trektocht met vijf managers én ondernemers in de bush in Zuid-Afrika ging het minder. Bijna alle grote projecten waren afgerond en de nieuwe grote klappers bleven uit. Er ontstonden zelfs cashproblemen. Ik deelde mijn zorgen met mijn medereizigers. En wat bleek? De meeste bedrijven gaan een moeilijke periode door. Die wetenschap en de tijd om op reis te kunnen reflecteren gaf mij het fundament om CRM Partners door te laten groeien. Zo ontwikkelden we een authenticiteitsprogramma waaraan alle nieuwe medewerkers deelnemen. Dit programma staat volledig in het teken van persoonlijke ontwikkeling, van alle medewerkers. Want zoals ik in Afrika leerde: zekerheid ontlenen aan externe factoren heeft geen zin. Echte zekerheid komt van binnenuit.'

Als ondernemer leer je door tegenslag vertrouwen op jezelf, waardoor groei weer een stap dichterbij komt.

Tip 4: Persoonlijke ontwikkeling

Wanneer een onderneming groeit, ontstaat er veelal een nieuwe uitdaging: loslaten. Startende ondernemers doen vaak alles zelf. Door los te laten ontstaat er ruimte om te focussen op de eigen talenten en kan je je als ondernemer bezig houden met de dingen waar je hart sneller van gaat kloppen. Een aantal deelnemers heeft nog altijd een passie voor sales. Emiel zijn hart gaat echter ergens anders van kloppen, namelijk van groei en doorontwikkeling

'Ik ben nu veel meer bezig met het bedrijf in plaats van in het bedrijf. Ik kom hiermee veel meer in mijn kracht te staan, ik haal mijn passie namelijk uit het helpen van anderen met groeien. Door mijn reis naar Afrika gaf ik mijzelf de ruimte om als ondernemer te groeien en mijn talenten te benutten. Daardoor wist ik door te zetten en weet ik nu waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Immers je blijft nieuwe dingen doen en leren, zoals het ontwikkelen van een authenticiteitsprogramma.' 

De kampvuursessie onderstreept nog maar eens dat je niet zomaar een succesvolle ondernemer bent. Daar gaat een proces aan vooraf waarin zowel doelen helder moeten worden als het waarom van de organisatie. 

Belangrijke eigenschappen volgens de deelnemers zijn doorzettingsvermogen en jezelf blijven uitdagen en ontwikkelen. Zolang je aan die kernwaarden voldoet staat je als ondernemer niets in de weg om het hart van klanten te raken en de onderneming te laten slagen. Zo behoud je de passie voor ondernemen en kun je ondernemen met je hart. Een gelukkige ondernemer draagt immers bij aan gelukkige klanten en een succesvolle onderneming.    

afbeelding van Emiel Putman
Door: Emiel Putman

Emiel Putman |

Ondernemer en oprichter CRM Partners

Bekijk alle artikelen van Emiel