Veel Nederlanders wil nog vóór het einde van 2025 hun bucketlist-ervaringen afvinken

Veel Nederlanders wil nog vóór het einde van 2025 hun bucketlist-ervaringen afvinken

Redactie Baaz

Met het einde van het jaar in zicht, groeit de drang onder Nederlanders om het maximale uit 2025 te halen. Uit nieuw onderzoek van Mastercard blijkt dat maar liefst 41% van de Nederlanders vastberaden is om nog vóór het einde van het jaar minstens één bucketlist-ervaring te beleven. 17% wil zelfs meerdere ervaringen realiseren. GenZ heeft de meeste haast: maar liefst 59% is vastbesloten om hun bucketlist-ervaringen nog vóór het einde van het jaar af te tikken.

Vakantiedagen om te investeren in ervaringen

Het onderzoek onder 20.000 mensen uit Europa, waaronder 1.000 Nederlanders, laat zien dat bijna de helft (47%) van de Nederlanders dit jaar nog tussen de 7 en meer dan 20 vakantiedagen over heeft. Een uitgelezen kans om hun bucketlistwensen in vervulling te laten gaan.

Toch is het realiseren van deze wensen niet altijd vanzelfsprekend. Veel Nederlanders maken hun bucketlist al aan het begin van het jaar, maar lopen in de praktijk tegen barrières aan. De belangrijkste redenen? Meer tijd nodig hebben om te sparen en te budgetteren (16%), wachten op het perfecte moment (14%) en moeite om vrije tijd te vinden naast werk en gezinsleven (7%). Ook geven veel Nederlanders aan dat ze wachten tot vrienden en familie mee kunnen omdat ze hun speciale momenten graag willen delen met dierbaren.

Slimme keuzes voor onvergetelijke momenten

Ondanks deze uitdagingen blijft het verlangen naar onvergetelijke momenten groot. De populairste wensen op de bucketlist zijn het reizen naar een nieuwe droombestemming (36%), het bezoeken van een iconische locatie (12%), het bijwonen van een langverwachte liveshow (8%) en het ervaren van de magische sfeer op een kerstmarkt (6%).

Om deze wensen mogelijk te maken, passen veel Nederlanders hun budget bewust aan. Ze maken weloverwogen keuzes: 32% geeft minder uit aan kleding, 31% aan uit eten gaan, 31% aan luxe verwennerijen, 22% aan technologie en gadgets en 17% aan huisdecoratie of upgrades. Door slim te budgetteren ontstaat er ruimte voor ervaringen die er écht toe doen en die nog lang zullen bijblijven.

Het jaar van de bucketlist

2025 is daarmee hét jaar van de bucketlist. Steeds meer Nederlanders zien investeren in ervaringen als dé ultieme manier om het leven te verrijken. De overgrote meerderheid (81%) vindt dat geld uitgeven aan ervaringen “altijd of meestal de moeite waard is”. En ondanks obstakels blijven zij optimistisch: 61% denkt – of weet zeker – dat ze hun bucketlist dit jaar nog kunnen afronden.  

Beatrice Cornacchia, Executive Vice President Marketing and Communications Mastercard Europa, benadrukt: “Nu het einde van 2025 nadert, zijn Nederlanders vastbesloten om het maximale uit de laatste maanden van het jaar te halen. 2025 is het jaar van de bucketlist, met steeds meer mensen die prioriteit geven aan ervaringen die er écht toe doen. Bij Mastercard helpen we mensen graag om alles uit elk moment te halen, of dat nu gaat om een feestelijke ervaring thuis of in het buitenland, of het bijwonen van een onvergetelijke show.”

“Gedurende het hele jaar merkten we de beweging van materiële dingen naar onvergetelijke ervaringen. Door te luisteren naar Nederlandse consumenten en juist die samenwerkingen aan te gaan waar zij interesse in hebben, maken we hun Priceless ervaringen mogelijk,” voegt Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland, toe. “Denk bijvoorbeeld aan sfeervol dineren in het Rembrandthuis, toegang tot de pre-sale van je favoriete Livenation concert en je kind hand in hand met een voetballer het veld op bij een UEFA Champions League wedstrijd.”

 

Meer inspirerende ervaringen zijn te vinden op Priceless.com.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie