Ondernemers kunnen veel leren van de legale gokmarkt
In Nederland is het sinds 2021 legaal om online te gokken bij casino’s met een licentie van de Kansspelautoriteit. Daardoor kunnen spelers nu veilig gokken bij gereguleerde aanbieders. Voor ondernemers in de sector kwamen er ook nieuwe kansen. Zij wisten in snelle tijd een goede reputatie op te bouwen en de gokwereld drastisch te veranderen door een combinatie van innovativiteit, een focus op de gebruikerservaring en slimme marketingstrategieën. Wat kunnen ondernemers uit andere branches hiervan leren?
Innovatie als onderscheidende factor
Een van de meest in het oog springende van de Nederlandse gokmarkt is het enorme tempo van innovatie. Online casino’s investeren in nieuwe features om de ervaring van spelers te verbeteren en het aanbod van games op te frissen, waardoor legaal gokken in Nederland steeds aantrekkelijker wordt. Het live casino wordt bijvoorbeeld steeds mooier en uitgebreider. Bij dit type online gokken staan spelers via een webcam rechtstreeks in contact met een live croupier. Daarmee brengen ze de gezelligheid van het gokken in een fysiek casino naar computerschermen en smartphones. Verder verschijnen er dagelijks nieuwe slot machines. Die zien er steeds mooier uit en bevatten regelmatig baanbrekende features die het aanbod opfrissen.
Vernieuwingen gericht op de praktijk en de klant
Onderscheidend aan de strategie van online casino’s is dat ze niet lukraak investeren. Ze gaan gericht te werk en luisteren naar hun klanten. Ze waren zich bewust van de verminderde immersie die spelers ervaren bij virtuele aanbieders ten opzichte van fysieke casino’s. De oplossing was het live casino, dat inmiddels niet meer weg te denken is. In andere sectoren hebben bedrijven nog weleens de neiging om lukraak te innoveren. Ze investeren in vernieuwing waar klanten niet op staan te wachten of gewoonweg niet praktisch zijn.
Investeren in de gebruikerservaring
Een snelle website, een mooie en overzichtelijk interface en optimalisatie voor mobiele telefoons doen veel voor de gebruikerservaring. Klanten kiezen vaak voor gemak en hebben geen zin om zich door een wirwar te banen om te vinden wat ze zoeken. Gepersonaliseerde content past daar ook perfect bij. Op basis van eerder gespeelde games en interesses ontvangen spelers aanbevelingen. Daardoor vinden ze nog sneller waar ze naar op zoek zijn.
Marketingstrategieën door inzicht in data
Door allerlei data is het inmiddels niet heel lastig meer om patronen te herkennen en gepersonaliseerde aanbiedingen te sturen. Dat overtuigt consumenten vaak veel sneller dan een algemene promotie. Daarbij gaat het dus wederom niet alleen om promotie, maar ook om klanten de best mogelijke ervaring te bieden.
Transparantie en vertrouwen opbouwen
Sinds de legalisatie heeft het online gokken heeft het vertrouwen in de branche een enorme boost gekregen. Die grijpen aanbieders met beide handen aan door transparant te zijn over de regels, kansen en limieten. Spelers weten dat ze zonder zorgen bij een aanbieder terechtkunnen. Dat doen ze niet door allerlei verkooptrucs toe te passen, maar juist door op basis van transparantie een goede reputatie op te bouwen. Dat lukt alleen met een solide langetermijnstrategie. Want consumenten prikken inmiddels al snel door snelle verkooppraatjes heen en zijn juist op zoek naar aanbieders met een vlekkeloos imago.