Nederlandse insurtech Alicia maakt snelle groei door en wil onderverzekering van freelancers ook buiten Nederland aanpakken

Nederlandse insurtech Alicia maakt snelle groei door en wil onderverzekering van freelancers ook buiten Nederland aanpakken

Redactie Baaz

Alicia Insurance, een Rotterdamse insurtech gespecialiseerd in het ontwikkelen en embedded aanbieden van verzekeringen voor freelancers, ziet het aantal verzekerden in zes maanden toenemen van 2000 naar 40.000 en groeit van 5 naar 20 medewerkers. De insurtech biedt op maat gemaakte verzekeringsproducten aan die rechtstreeks zijn ingebed in platformen die freelancers gebruiken, zoals de app van Knab of het platform van HeadFirst Group. In lijn met haar missie om onderverzekering van freelancers op te lossen werd onlangs het partnership met Temper uitgebreid met de eerste collectieve AOV voor freelancers. Alicia heeft de ambitie om het succes uit te breiden naar het buitenland. 

Europa telt zo'n 33 miljoen freelancers en dit aantal groeit snel met zo'n 9 procent per jaar. Momenteel overweegt 1 op de 6 werknemers serieus om freelancer te worden. Deze trend brengt ook een groeiend maatschappelijk probleem met zich mee. Veel zelfstandigen werken momenteel onder- of zelfs onverzekerd doordat het vinden en het afsluiten van een passende verzekering een complex proces is of omdat ze het simpelweg te duur vinden.

Alicia gelooft dat deze groeiende protection gap opgelost kan worden door goede en passende verzekeringen te ontwikkelen voor alle freelancers. Als volmachtbedrijf heeft het daartoe de bevoegdheid, wat het bedrijf een onderscheidende positie in insurtech geeft. Verzekeringen worden aangeboden via strategische partnerships met online platformen en andere plekken waar freelancers zich bevinden. Het portfolio bestaat uit een beroepsaansprakelijkheids-, bedrijfsaansprakelijkheids-, een ongevallen-, cyber-, aov-, rechtsbijstand-, (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid en reisverzekering voor zelfstandigen. Voor deze producten kreeg Alicia onlangs erkenning uit de verzekeringsbranche en won het de NVGA AM Innovatieprijs. 

Alicia biedt inmiddels drie verschillende volledig embedded verzekeringsoplossingen voor freelancers: een usage based model (per minuut), een subscription model en een collectieve verzekering. De plug & play branded tech-oplossing kan door de geavanceerde API binnen een dag worden geïmplementeerd.

Zelfstandig werk op verantwoorde manier inrichten

“Met Alicia willen we iets vereenvoudigen dat ingewikkeld was”, zegt Marijn Moerman, Co-founder & CEO bij Alicia. “Embedded insurance helpt om flexibel, zelfstandig werk op een duurzame en verantwoorde manier in te richten in de huidige samenleving. Vanuit onze specialisatie ontwikkelen we specifieke verzekeringsproducten voor zelfstandigen en maken we het hen zo makkelijk mogelijk om deze af te nemen, zodat iedere freelancer de mogelijkheid krijgt om verzekerd aan de slag te gaan. Zo kan iedere zelfstandige profiteren van de veiligheid en duidelijkheid van een goede verzekering en lossen we de protection gap op die is ontstaan door de groei van de zelfstandige markt en het ontbreken van passende voorzieningen.” 

Eerste collectieve AOV voor zelfstandigen

Samen met Temper, het platform voor freelance flexwerkers, lanceerde Alicia onlangs een wereldprimeur. Zelfstandigen, die via Temper aan de slag gaan, zijn per 15 april 2022 automatisch verzekerd voor bedrijfsaansprakelijkheid, ongevallen en twee jaar arbeidsongeschiktheid. De verzekering is zelfs inclusief ouderschaps- en rouwverlof en is de eerste collectieve AOV voor freelancers. 

Internationale groei

Alicia verwelkomde de afgelopen maanden verschillende nieuwe klanten waaronder HeadFirst en ZZP365. Ook HR-dienstverlener Randstad ziet het potentieel van Alicia en stapte via het Randstad Innovation Fund strategisch in als investeerder. Hiermee kan Alicia onder meer werk maken van de ambitie om de snelle groei in Nederland voort te zetten. Kijkend naar de toekomst wil het nu de eerste stappen zetten richting Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Moerman: “We merken dat de interesse voor en adoptie van embedded insurance toeneemt. Bovendien zijn platformen voor freelancers niet aan landsgrenzen gebonden. Ook in de landen om ons heen vormen zelfstandigen een groot deel van de arbeidsmarkt, wat betekent dat er grote groeikansen zijn die we graag benutten.”  

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie