MVO-trends 2018: geen woorden maar daden

MVO-trends 2018: geen woorden maar daden

MVO
Redactie Baaz

Doet jouw bedrijf aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)? Ja? Goed, want MVO is inmiddels een must voor iedere ondernemer.

Rekening houden met milieu, mens en maatschappij bij je bedrijfsactiviteiten is een mes dat snijdt aan twee kanten. Het levert iedereen voordeel op. Bij een gezonde bedrijfsvoering horen als vanzelfsprekend zaken als duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden, transparantie en klantgerichtheid. MVO is een serieuze aangelegenheid, die de fase van praatclubs en vrijblijvendheid voorbij is. Uit de laatste trends blijkt onder meer dat de koplopers de handen daadwerkelijk uit de mouwen steken. Lees hieronder meer over de belangrijkste MVO-trends voor 2018. 

1. Het belang van internationale richtlijnen groeit

Op het gebied van meerdere MVO-onderwerpen zijn de laatste jaren internationale richtlijnen opgesteld. Denk aan het Klimaatakkoord van Parijs en de richtlijnen van de Verenigde Naties, zoals de duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) en principes op het gebied van ondernemen en mensenrechten (Guiding Principles on Business and Human Rights). Dankzij deze doelen en richtlijnen kunnen alle bedrijven bepalen hoeveel zij redelijkerwijs dienen bij te dragen aan het totaal. 

2. Meer transparantie en verantwoordelijkheid

De vraag naar transparantie neemt alsmaar toe. Consumenten willen weten waar hun spullen vandaan komen en hoe deze gemaakt zijn. Samenwerking met toeleveranciers die het niet zo nauw nemen met het milieu of mensenrechten, betekent een deuk in het imago van je bedrijf. Steeds meer bedrijven zien ook het belang van een circulaire economie en kiezen voor meer ketensamenwerking, recycling, minder afval en een lager gebruik van grondstoffen. Steeds meer merken tonen hun verantwoordelijkheid en dragen dit ook uit in hun marketing. De maatschappelijke betekenis van het MVO-beleid van bedrijven zul je steeds vaker zien in de merkpositionering. Hierbij wordt een duidelijk verband gelegd met de producten of diensten van het bedrijf. 

3. Consumenten maken bewustere keuzes

Consumenten maken hun keuzes steeds bewuster. Uit ‘Dossier Duurzaam’ blijkt dat 72 procent van de consumenten van mening is dat het bedrijfsleven een positieve bijdrage moeten leveren aan de maatschappij. Het Dossier verwacht dat ondernemingen uitdragen voor welke culturele waarden en ethische normen ze staan. Bij de aankoop van producten let inmiddels 48 procent van de consumenten op duurzaamheid. 

4. Koplopers kiezen voor echte oplossingen

Een voorhoede van bedrijven wil de wereld verbeteren met echte oplossingen. Een voorbeeld hiervan is de technologische innovatie op het gebied van schonere energie. Steeds meer energieleveranciers besteden hier serieuze aandacht aan. Het gebruik van zon en wind maakt de energievoorraad onuitputtelijk. Het verbruik van zonne-energie steeg in 2017 bijvoorbeeld al met 31 procent. Door te kiezen voor een energieleverancier die schone vormen van energie aanbiedt draag je met je bedrijf bij aan MVO. En verkijk je niet op de duurzaamheid van een leverancier, want dat een energieleverancier groene stroom levert betekent niet dat deze verder heel duurzaam is. Kijk naar waar de leverancier verder voor staat; levert deze alleen duurzaam of ook nog fossiel? 

5. De overheid werkt mee

Steden en regio’s zien dat ze lokaal veel kunnen bereiken. Daarom zie je dat deze steeds vaker meewerken met het bedrijfsleven en op bepaalde gebieden zelfs het voortouw nemen. Zo krijgen duurzame bedrijven in Amsterdam die willen experimenteren, van Amsterdam alle ruimte in speciale ‘freezones’. In dergelijke zones geldt een versoepelde regelgeving en krijgen duurzame innovaties meer kans.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie