Mobiliteit belangrijkste succesfactor voor Europese mkb-sector
Het getal komt uit onderzoek van Research in Motion en Ipsos MORI, waaruit ook blijkt dat snel reageren op klantverzoeken (42 procent) en regelmatige communicatie met bestaande klanten (21 procent) het belangrijkst zijn om een goede relatie met klanten op te bouwen en te behouden. Bedrijven leggen hiermee de basis voor stabiliteit en groei in de toekomst. Het onderzoek is gehouden onder 900 mkb-directeuren in zeven West-Europese landen waaronder Nederland.
Maar liefst 66 procent van de respondenten verklaart dat ze twee of meer keer per week buiten de deur werken. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt hoe belangrijk het is dat managers ook onderweg kunnen communiceren met medewerkers en toegang hebben tot informatie, waar ze ook zijn.
Enkele opmerkelijke onderzoeksresultaten:
- 86 procent van de Spaanse mkb'ers heeft wel eens een new business-deal binnengehaald dankzij mobiele technologie. De Spanjaarden scoren hier het hoogst.
- Mkb'ers in Duitsland zijn het vaakst weg van hun werkplek, te weten ongeveer de helft van de tijd. Italianen daarentegen blijven liever achter hun bureau. 39 Procent van de onderzochte mkb'ers in dit land geeft aan zelden tot nooit de werkplek te verlaten (tijdens werktijd).
- Vijf keer meer mkb'ers vinden investeren in mobiele technologie belangrijker dan investeren in kantoorruimte.
- Italianen zijn ook de grootste e-mailgebruikers in Europa (85 procent), in Spanje maakt 91 procent liever gebruik van telefoongesprekken om in contact te komen met stakeholders.
- Het Verenigd Koninkrijk scoort het hoogst op het gebied van technologie. 79 Procent van de ondervraagde mkb'ers noemt technologie als belangrijke driver om succesvol een bedrijf te starten.
Volgens de Europese Unie zijn er ongeveer 23 miljoen mkb-organisaties in Europa, wat staat voor 99 procent van alle bedrijven in deze regio. Deze bieden gezamenlijk aan meer dan 100 miljoen mensen een baan. Het mkb staat garant voor een zeer groot deel van de economische en professionele activiteiten in Europa. Mede daarom is het mkb toonaangevend voor bijvoorbeeld het invoeren van mobiliteitsoplossingen om de business vandaag en in de toekomst bloeiend te houden.
De respondenten van het onderzoek blijken slim om te gaan met hun investeringen. Meer dan de helft start vanuit huis in plaats van in een gehuurd of gekocht kantoorpand. Dit geldt vooral voor het Verenigd Koninkrijk en Duitsland waar respectievelijk 76 en 67 procent in eerste instantie kantoor aan huis houdt. Het merendeel (52 procent) van de Italianen huurt liever een pand om hun bedrijf te vestigen.
Het eerste bedrijfsmiddel dat mkb'ers aan vrienden die een bedrijf starten aanraden, is 'technologie'. Mobiele technologie volgt direct op een pc, zo blijkt uit het onderzoek.
Resultaten Nederland
Binnen het Europese onderzoek was Nederland (samen met Belgi) enigszins een vreemde eend in de bijt. Zo denkt maar 7 procent van de ondervraagde mkb'ers dat het vandaag de dag goedkoper is om een eigen bedrijf te beginnen dan vijf jaar geleden. Ook maar 65 procent vindt het belangrijk om overal en altijd contact te kunnen hebben met stakeholders, terwijl zeker zes op de tien ondervraagden daardoor wel eens een deal binnen heeft gehaald. Wat verder opvalt is dat het voeren van 'traditionele' telefoongesprekken minder vaak gebeurd dan in de rest van Europa, maar met 68 procent blijft het vooralsnog de favoriete manier van communiceren voor een zeer groot aantal ondervraagden.