Mkb'er zonder vangnet: 48% redt het maximaal drie maanden zonder inkomsten
Bijna de helft van de Nederlandse mkb’ers (48%) beschikt over een financiële buffer waarmee ze maximaal drie maanden kunnen overbruggen zonder inkomsten. Dat blijkt uit recent onderzoek* van financieringsplatform BridgeFund onder mkb-ondernemers. Opvallend is dat 15% van de ondernemers zelfs helemaal geen vaste buffer heeft opgebouwd. Daarnaast zegt een kwart van de ondernemers geen gerichte strategie te hebben voor het opbouwen van liquiditeit, wat hen extra kwetsbaar maakt bij onverwachte uitgaven of tegenvallers.
Financiële kwetsbaarheid door beperkte reserves
Ondernemers noemen een aantal concrete financiële risico’s die hun bedrijfsvoering onder druk zetten. De grootste knelpunten zijn:
- Seizoensgebonden schommelingen in inkomsten (21%)
- Onverwachte kosten (21%)
- Klanten die te laat betalen (21%)
- Hoge vaste lasten (16%)
Hoewel deze risico’s bekend zijn, blijkt uit het onderzoek dat veel ondernemers geen structureel vangnet hebben om hier mee om te gaan.
Voorzichtige houding ten opzichte van zakelijk krediet
Opvallend is de terughoudendheid tegenover zakelijk krediet. Slechts 32% van de ondernemers heeft ooit gebruikgemaakt van deze financieringsvorm, die is bedoeld om tijdelijke tekorten of onverwachte uitgaven op te vangen. In plaats van een traditionele lening biedt flexibel zakelijk krediet toegang tot een vooraf afgesproken kredietruimte, die ondernemers kunnen gebruiken wanneer dat nodig is. Zo blijven ondernemers flexibel en financieel voorbereid op schommelingen.
Ondanks de mogelijkheden die krediet biedt, geeft 66% van de ondernemers aan hier nog nooit gebruik van te hebben gemaakt. Een mogelijke oorzaak is het gebrek aan duidelijkheid: een klein deel van de ondernemers (10%) zou vaker gebruik maken van zakelijk krediet als de voorwaarden transparanter waren.
Ondernemers nemen verantwoordelijkheid, maar zoeken meer duidelijkheid
Veel ondernemers maken hun financiële keuzes graag zelf. Tegelijkertijd geeft 11% aan behoefte te hebben aan betere toegang tot begrijpelijke, transparante informatie over zakelijke financiering. Daarmee ontstaat een beeld van een ondernemende doelgroep die verantwoordelijkheid voelt, maar openstaat voor meer inzicht en ondersteuning op de juiste momenten.
"Veel ondernemers voelen zich verantwoordelijk om alles zélf op te lossen. Dat is bewonderenswaardig, maar het is belangrijk dat we ook blijven praten over financiële veerkracht", zegt Julian van de Steeg, CEO van BridgeFund. "Het is dan ook essentieel dat financiële oplossingen helder, eerlijk en eenvoudig zijn. Nieuwe technologie, gecombineerd met persoonlijk contact, maakt het mogelijk om sneller en eerlijker te bepalen wie in aanmerking komt voor zakelijk krediet, zodat ondernemers in controle blijven over hun toekomst.”
*Het onderzoek is in april 2025 uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van BridgeFund. In totaal namen 273 mkb-ondernemers deel, allen (mede)beslissers op het gebied van financiële bedrijfsvoering.