MediaMarkt Zakelijk: ontzorgd, snel en betrouwbaar

Jordi Smit
Winkelketen MediaMarkt is al jarenlang bezig een samenwerking op te bouwen met een brede groep ondernemers. Met MediaMarkt Zakelijk richt de winkelketen nu een platform op waar ondernemers terecht kunnen voor vrijwel alle materiële benodigdheden. Wij interviewen Redouan El Amraoui (Manager MediaMarkt Zakelijk) en Edward van Lith (Chief Customer Officer bij MediaMarkt) over het verleden, heden en toekomst van het platform.

MediaMarkt staat bekend om het bedienen van miljoenen consumenten op de elektronicamarkt. Het ontzorgen van de klant, de snelheid in de levering en/of reparatie én de betrouwbaarheid van het merk staan daarbij voorop. De Duitse winkelketen heeft momenteel 49 vestigingen, waaraan in oktober opnieuw een locatie wordt toegevoegd. Ondanks dat het bedrijf bepaald niet te klagen heeft over de algehele verkoop, blijft het op zoek naar innoverende ideeën. MediaMarkt Zakelijk is daar een voorbeeld van, want waar vinden ondernemers vandaag de dag de mogelijkheid om bij één winkel het geheel benodigde pakket aan te schaffen?

Conceptfase

MediaMarkt Zakelijk is voor MediaMarkt niet bepaald een nieuw concept, want het bedrijf testte het idee al eerder uit in Amsterdam. ‘MediaMarkt Arena is al jarenlang bezig met verschillende B2B-activiteiten’, vertelt Edward. ‘De vestiging bij de Arena was de enige in Nederland die dit professioneel heeft uitgeprobeerd en het heeft geweldig uitgepakt. De klantenkring is inmiddels verder uitgegroeid dan Amsterdam en omgeving en omvat vandaag de dag volledig Nederland.’

Een van de redenen dat het concept als een trein gaat, is de vraag die vanuit de markt komt. ‘Met name bij de vestiging naast de Arena merkten we de vraag’, vertelt Redouan. ‘Rond deze vestiging zitten natuurlijk behoorlijk wat bedrijven, zoals de ING. Maar ook de Deutsche Bank, een aantal hotels, het AMC ziekenhuis en de ABN AMRO. Zulke bedrijven komen regelmatig bij ons aankloppen. Zodoende merkten we dat de markt behoefte heeft aan onze zakelijke diensten.’

Pilot

MediaMarkt zag de werking van het concept en besloot het breder te gaan uitvoeren. Het bedrijf draait sinds een paar maanden een pilot met zeven vestigingen. Als het werkt, zal MediaMarkt naar verwachting richting een landelijke dekking gaan. ‘Mensen worden steeds bewuster van het concept en dat MediaMarkt in staat is deze dienst te leveren’, vertelt Redouan. ‘Je hebt vaak dat mensen ervaring hebben als consument, maar het gros van hun heeft uiteraard ook een professionele rol. De ervaring die ze hebben als consument kunnen ze ook in deze professionele rol gebruiken voor zakelijk doeleinden.’

Het platform is pas net gelanceerd, maar nu al merkt de MediaMarkt dat de dienst met open armen wordt ontvangen. ‘We zijn in ontwikkeling en groeien met de dag. Uiteraard zijn veel klanten verbaasd, omdat ze ons kennen als consumentenorganisatie. Maar we zijn dus ook aan de weg aan het timmeren om hetzelfde te bereiken in de zakelijke markt.’

De MediaMarkt kan daarbij profiteren van een stevige basis op consumentengebied, terwijl ze ook contacten hebben met een gros aan bedrijven. ‘Het voordeel dat wij als bedrijf hebben, is dat wij niet alleen snel zijn, maar daarnaast een serviceafdeling hebben die zeven dagen per week open is. Ook zakelijke klanten kunnen hier uiteraard terecht voor al hun vragen. Bovendien hebben we een landelijk netwerk van 49 winkels, winkels die allemaal dezelfde service kunnen leveren. Tel je dat bij elkaar op, bekijk je het persoonlijke team dat we hebben zitten, de producten die we aanbieden en onze medewerkers die persoonlijke aandacht bieden, dan bieden we een prachtige dienst aan.’

Breed assortiment

Klanten hoeven niet bang te zijn dat ze bij MediaMarkt Zakelijk slechts uit een klein arsenaal kunnen kiezen. ‘We hebben een breed assortiment: heeft het een stekker, dan verkopen we het bij de MediaMarkt’, stelt Redouan. ‘Daarnaast hebben we nog een aantal professionele producten die niet in de winkel te vinden zijn, maar wél bij MediaMarkt Zakelijk te verkrijgen zijn. Voorbeelden zijn zakelijke laptops, professionele displays, software en wasmachines. De zakelijke klant kan dus bij ons terecht voor het complete plaatje, zodat deze volledig wordt ontzorgd’, aldus Redouan.

MediaMarkt denkt tijdens het gehele proces met de klant mee, zodat hij de beste koopervaring krijgt die hij maar kan wensen. ‘We hebben bijvoorbeeld een serviceconcept dat al klaarligt voor de klant’, legt Edward uit. ‘Als wij een zakelijke deal hebben met een klant die ver weg van ons zit, dan kunnen ze de dichtstbijzijnde MediaMarkt gebruiken als servicepunt. We verkopen dus niet uitsluitend het product, maar bieden – ook in de buurt – een volledige service aan.’

Kerstpresentje

MediaMarkt kijkt vooruit, dus is het inmiddels al bezig met de kerstperiode - hét moment om jouw medewerkers te verrassen met een presentje. ‘We zijn momenteel bezig met een flyer te ontwikkelen, waardoor onze klanten een handig overzicht krijgen van ideeën voor mogelijke kerstcadeaus. Presentjes die je zowel aan je klanten als medewerkers kunt geven, wat in binding van zowel klanten als medewerkers resulteert.’ Zo’n initiatief geldt als voorbeeld van de wijze waarop MediaMarkt Zakelijk tegemoet komt: snel, volledig en effectief, niet alleen in het leveren van zijn producten, maar ook wat betreft advies en inspiratie.

Interesse?

Bedrijven die gebruik willen maken van de dienst of op zoek zijn naar meer informatie, kunnen een contact opnemen via zakelijk.amsterdamarena@mediamarkt.nl of telefoonnummer 020-5641618. Redouan vertelt: ‘Mensen krijgen dan een accountmanager aan de telefoon die je naar wens registreert. MediaMarkt heeft vervolgens een beeld van het bedrijf en zijn wensen, waarna er direct gebruiktgemaakt kan worden van onze diensten.’

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi