Mayoneur bodem pakt wereldprimeur in verduurzaming mayoschap

Mayoneur bodem pakt wereldprimeur in verduurzaming mayoschap

Redactie Baaz

In Nederland eet men gemiddeld 2,5 liter mayo per jaar. Een nog altijd groeiende markt waar, op smaakcombinaties na, weinig innovatie plaats vond op het gebied van duurzaamheid. Challenger brand Mayoneur brengt daar verandering in. Het jonge merk heeft namelijk een wereldprimeur te pakken door te kiezen voor een duurzamer alternatief voor traditionele verdikkingsmiddelen; citrusvezels van waste sinaasappels. Een bijzondere innovatie in het traditionele mayoschap.

Vette samenwerking tussen Mayoneur en Peel Pioneers

Het jonge merk Mayoneur, bekend van tal van bijzondere mayo smaken als sriracha mayo, wasabi mayo en pittige saté mayo, luid met de overstap van traditionele verdikkingsmiddelen naar citrusvezels een nieuw tijdperk in in het mayoschap. Deze innovatie markeert een belangrijke mijlpaal in de voedingsindustrie en draagt bij aan de circulaire economie. ‘’Onze mayo’s waren vanaf onze start in 2019 al plantaardig, halal, glutenvrij en lactosevrij. Wij vinden het namelijk belangrijk dat als we het beter kunnen doen dan de gevestigde orde, zonder in te leveren op smaak, dat we dat ook doen. Onze original mayo is bijvoorbeeld niet te onderscheiden van traditionele mayo, zonder dat er ei aan te pas komt’’. De keuze om zich volledig te richten op plantaardige mayo was geen toeval. Hiermee bespaart het merk in 2023 namelijk al snel 650.000 eidooiers. Een flinke besparing voor een mayomerk dat nog maar net begonnen is. ‘’Toen we erachter kwamen dat de citrusvezels van Peel Pioneers een uitstekende vervanging zijn voor traditionele verdikkingsmiddelen, zijn we gelijk gaan testen met onze receptuur om ook op dat vlak duurzaamheidsstappen te zetten’’ aldus Geert Kranendonk (30) & Glenn Kruisselbink (30), co-founders van Mayoneur.

De samenwerking tussen het jonge merk en Peel Pioneers, producent van de citrusvezels draagt bij aan het verminderen van voedselverspilling en het maximaliseren van het gebruik van grondstoffen. ‘’Deze vezel wordt geproduceerd uit de resten van citrusvruchten afkomstig van Jumbo en heeft uitstekende bindende en textuureigenschappen, waardoor het ideaal is voor gebruik in sauzen’’ aldus Sytze van Stempvoort, mede-oprichter van Peel Pioneers.

40% minder E-nummers

Ondanks dat de overstap niet zonder slag of stoot ging is de uitkomst uniek: een hogere kwaliteit mayo én een flinke stap in de duurzame richting. ‘’Traditionele verdikkingsmiddelen zijn over het algemeen E-nummers. Inspelend op de consumentenbehoefte om meer clean label producten te eten, was dit voor ons een logische stap die ervoor zorgt dat we 40% minder E-nummers hebben dan de gemiddelde traditionele mayo in het schap’’. Het was voor Mayoneur een uitdaging om de smaak, de structuur en het romige mondgevoel te behouden. ‘We zijn super trots dat het ons na maanden testen uiteindelijk toch gelukt is’’ besluit Kranendonk.

De overstap naar citrusvezels is volgens de jonge ondernemers nog maar het begin. In de komende jaren neemt het bedrijf meer grondstoffen onder de loep om ook die van bij- of restproducten te maken, zoals zetmeel van aardappelschillen. Wie de bijzondere mayo’s van Mayoneur wil proberen kan bij retailers terecht als Jumbo, Albert Heijn en Plus maar ook online supermarkten als Picnic. Alle verkooppunten zijn te vinden op www.mayoneur.com

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie