Marketinghelden: hoe AXE volwassen werd
Ook een merk moet op een gegeven moment volwassen worden. Dat is het geval met AXE. Toch heeft deze Marketingheld de humor niet verloren.
AXE lijkt uitgepuberd
In deze vierde aflevering van Marketinghelden bieden we het platform aan een inspirerend merk dat het afgelopen jaar een zeer interessante curve maakte: van seksistisch en plat (met een moddervette knipoog) naar vrouwvriendelijk en semi-serieus.
AXE. Dat is het merk waar we het over hebben. Het van origine Franse merk viel de afgelopen 15, 20 jaar op door marketing van het puberale soort. Nerds die na het spuiten van AXE-deo onder hun oksels werden besprongen door een hitsige kluwen van blondines met een royale cup tot een AXE-actieheld die na gebruik van AXE-douchegel de wereld van een explosieve ramp redde.
Porky's Pikante Pretpark 2.0
De persoonlijke hygiëne-fabrikant snapte dat de humoristische doch lompe commercials, printadvertenties, banners en online campagnes niet eeuwig het niveau kunnen hebben van 'Porky's Pikante Pretpark 2.0'. Gelukkig maar, AXE lijkt inmiddels (soort van) volwassen te zijn geworden.
Wat volgde was een nieuwe propositie. Aantrekkelijkheid gezien vanuit het oogpunt van de vrouw, in plaats van de altijd maar geile pre-adolescent van het mannelijke soort.
AXE werkt met Vice
Zo onderzocht het merk dat 9 van de 10 vrouwen mannen aantrekkelijker vinden wanneer ze comfortabel zijn met zichzelf. Met deze informatie in het achterhoofd ontwikkelde AXE de internationale campagne 'Find Your Way' die eerder dit jaar live ging. Onderdeel van de opvallende move is het op de markt brengen van een lijn premium scheerproducten. Later dit jaar zal de herpositionering verder vorm krijgen met enkele crossmediale samenwerkingen, waaronder een serie op het jongerenplatform Vice.
Zo zie je maar: ook een merk mag best volwassen worden. Wees niet bang om de propositie zo nu en dan grondig aan te passen. Meestal is het een verfrissende zet voor klant en merk.