Marketing volgens Purple Cows Unlimited

Marketing volgens Purple Cows Unlimited

Redactie Baaz

Sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn maken voor jou als ondernemer meer mogelijk dat je van tevoren bedenkt. Volgens creative director Herbert van Hoogdalem van het marketingbureau Purple Cows Unlimited is biedt het web voldoende mogelijkheden.

De afgelopen vijf jaar werkte het nog jonge team hard aan het verwerven van zijn eigen klantenbestand. In relatief korte tijd groeide Van Hoogdalems team naar elf mannen en vrouwen. Zij wisten een keur aan bedrijven met klinkende namen binnen te 'slepen': VTWonen, Kluwer, Shoestring, Kuoni, Blomson (van Montego, Be One en Oyama-fietsen) en Cheaptickets Business.

Volgens de creative director vooral een prestatie van iedereen. 'We onderscheiden ons in creativiteit, op het gebied van guerrilla- en onlinemarketing, via social media, met zogenoemde brandend content en unieke business concepten.' Purple Cows Unlimited zegt continu nieuwe klantenwerving te doen met hulp van social media. En passant ondersteunt het achttien goede doelen.

Krabbels

Van Hoogdalem had de wind tegen, want de economie zat de afgelopen twee jaar in het slop. Toch wilde hij doen waar hij zelf zin in had. Hij pakte zijn lijstjes met aantekeningen van klanten erbij waar hij graag voor zou willen werken. De soms vijf jaar oude krabbels op losse blaadjes, bierviltjes en kassabonnetjes zette hij om naar een echt plan, met als idee dat zowel het bureau als het goede doel er iets aan zouden hebben.

Het resultaat: The New Business Whislist (www.thenewbusinesswishlist.nl) - bijna een uiting van verliefdheid in het openbaar. 'Na twee jaar zijn de contouren van een serieus bureau zichtbaar, maar neemt ook de behoefte aan continuïteit toe. Ik wilde dat totaal anders dan normaal', zegt Van Hoogdalem.

'Ook ik heb mijn droomklanten, waar ik met veel plezier mijn tanden in zou willen zetten. Het heeft me echter altijd verbaasd dat reclamebureaus – zelfs in slechte tijden – zo allemachtig hun best blijven doen de schijn op te houden en dat ze zélf nergens achter aan hoeven te zitten. Dat gegeven, opgeteld met de wens om van toeval een duurzame en continue acquisitietool te maken, hebben geleid tot dit openhartige project.'

The New Business Wishlist gaat het komende jaar maandelijks twintig 'wensklanten' openlijk op de website zetten, inclusief motivatie. Met hulp van vrienden, fans en sociale media wil Purple Cows via de huidige zakenlijke contacten de 'wensklant' aan tafel krijgen. Idee is voorts dat de iedere nieuwe klant 10 procent van de omzet doneert aan een van de achttien goede doelen die door Purple Cows worden aangereikt.

Simpel

Managing director Stefaan Eskes: 'We houden van transparantie en blijven graag trouw aan onze principes. Dat betekent dus geen kick-backs, finder fees of commissiegelden. Je gunt ons een klant of niet, zo simpel is het.'

Bij de eerste wensklanten staan Kip Caravans, Tendris, Jaguar en Zwitserleven. Onder de goede doelen bevinden zich Het Aidsfonds, Het Reumafonds, Warchild en Peta.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie